Pengenalan
Menurut
kamus Dewan Edisi keempat, logik didefinisikan sebagai sains yang berkaitan
dengan prinsip yang membolehkan pemikiran dan penaakulan dibuat secara teratur
dan bersistem, ilmu tentang cara berfikir (atau kaedah berfikit) dan ilmu
mantik atau sesuatu yang dapat diterima oleh akal, masuk di akal, munasabah dan
benar. Logik bahasa sering kali dikaitakan dengan kebenaran atau kesahihan
sesuatu idea atau maklumat yang disampaikan sama ada melalui verbal atau
non-verbal yakni pertuturan atau penulisan. Oleh itu, logik bahasa dapat
difahami sebagai bahasa yang dilihat sebagai medium untuk mengkaji dan
menganalisis sesuatu idea dan maklumat sama ada benar atau tidak benar, betul
atau salah.
Selain
itu, menurut etimologi logik diambil daripada bahasa Yunani iaitu
"Logos" yang bermaksud pengucapan (utterence), penyataan (statement),
pemikiran (thought) dan pemikiran akal (reason) iaitu sebab. Logik adalah cara
atau proses mempelajari prinsip-prinsip yang digunakan untuk membezakan betul
atau salah sesuatu hujah (reasoning). berdasarkan Edward de Bono di dalam
bukunya Thinking Course menyatakan bahawa logik ialah satu cara menjana
maklumat daripada sesuatu keadaan iaitu maklumat yang dijana berdasarkan kepada
sesuatu yang benar dan diterima akal. Secara amnya logik difahami sabagai apa
yang boleh difahami oleh akal manusia, iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan
sesuatu yang tidak jelas pada mulanya. Dengan kata lain,logik bermaksud alasan
yang dikemukakan untuk mengukuhkan sesuatu keadaan kedenaran yang boleh
diterima oleh akal.
Kebanyakan
pemikiran yang betul dari segi logik akal terbukti salah jika dilihat dari
sudut realiti alam dan kehidupan sebenar. Logik tentang sesuatu perkara dari
segi akal manusia semata-mata juga disebut logik metametik manakala logik
berdasarkan realiti alam sebenar disebut logik natural atau logik alam. Logik
sangat berguna dalam mencari kesimpulan
atau deduktif dan untuk mempertahankan hujah tentang sesuatu idea,cadangan dan
pandangan. Malahan ia juga digunakan untuk mencari sebab dan akibat tentang
sesuatu perkara dengan perkara lain dan satu peristiwa dengan peristiwa yang
lain.
Menurut
Jos Danial Parera (1999), sesuatu penyataan itu adalah 'logik' atau 'tidak
logik' sekiranya kita mampu menghubungkan satu gagasan dan konsep gagasan
dengan konsep gagasan yang lain. Beliau menghuraikan dua contoh ayat untuk
membezakan antara penyataan yang logik dan sebaliknya.
(i)
Orang itu kelaparan dan makan batu.
Ayat
diatas dikatakan tidak logik kerana hubungan antara ungkapan ‘makan’ dan ‘batu’
adalah bersifat tidak logik.
(ii)
Orang itu kelaparan dan makan nasi.
Ayat
diatas dikatakan logik kerana ‘nasi’ termasuk dalam kategori makanan manusia.
Dalam
ayat (i) di atas, kita tidak dapat menentukan bahawa konsep batu (stone) itu
logik atau tidak logik. Hal ini kerana konsep ‘batu’ itu tidak ada hubungan
dengan logik atau tidak logik. Akan tetapi masalah dari segi ‘logikal makna’
akan muncul sekiranya kita menghubungkan perkataan ‘batu’ dengan konsep atau
gagasan yang lain. Ayat (i) diatas dikatakan tidak logik kerana hubungan antara
ungkapan ‘makan’ dan ‘batu’ adalah bersifat tidak logik tetapi ayat (ii) diatas
dikatakan logik kerana ‘nasi’ termasuk dalam kategori makanan manusia.
Berdasarkan
pendapat para sarjana yang dibincangkan dapat difahami logik bahasa dalam sesuatu penyataan sangat
penting terutamanya berkaitan dengan konsep dan idea. Namun dalam sudut karya
sastera, aspek logik boleh diterima sebagai stail seorang penulis untuk
menyampaikan ideanya. Stail seseorang penulis dibincangkan dengan mendalam
dalam bidang stilistik. Stilistik adalah ilmu yang mengkaji teknik pemakaian
bahasa dalam penulisan yang berkaitan dengan disiplin linguistik. Stilistik
mencakupi stail dan gaya yang dihubungkan dengan pemakaian bahasa sebagai
wahana pengucapan. Stilistik memfokuskan aspek kebahasaan yang membentuk ilmu
gaya yakni gaya sastera.
Kertas
kerja ini akan membincangkan logik bahasa sebagai gaya dalam syair sasterawan
negara Datuk Dr. Usman Awang atau Tongkat Warrant. Perbincangan tentang logik
bahasa sebagai gaya mempunyai kaitan secara langsung dengan stail dan teknik
Usman Awang menyampaikan ideanya dalam penulisan karya. Antara Syair yang akan
dibincangkan adalah seperti Anjing Itu (1950),
Ayah Belum Pulang (1961), Salam Benua (1970), Kekasih (1971), dan
Boestamam (1983). Kelima-lima karya tersebut merupakan karya beliau yang
mashyur dan terkenal bahkan telah menaikkan nama beliau sebagai seorang penulis
yang berkarisma dan berwibawa. Idea yang beliau disampaikan digambarkan dengan
penuh berhati-hati sehinggakan mampu memberikan kesan mendalam kepada setiap
pembaca. Kesimpulannya, kajian ini penting untuk menghuraikan logik bahasa
sebagai gaya dalam karya yang diilhamkan oleh seorang tokoh kesusasteraan
negara. Gaya dan stail penulisan beliau perlu diteliti dan diperincikan agar
dapat digunakan dan diaplikasikan pada masa akan datang.
Aspek logik dalam karya Usman Awang
Lufti
Abas (1985), menghuraikan bahawa ayat benar ditentukan oleh beberapa perkara
iaitu binaan ayat boleh difahami, ayat
bersifat gramatis, ayat yang boleh diterima akal atau logik akal, empiris dan
bersifat analitis. Ayat yang boleh difahami ialah ayat yang menggunakan bahasa
yang betul dan tepat bukannya ayat yang tidak difahami seperti sasulan, bahasa
bangsa lain, bahasa gerak geri. Seterusnya ayat yang bersifat gramatis
merupakan ayat yang mengikut prinsip-prinsip bahasa atau berdasarkan tatabahasa
dan nahu bahasa Melayu. Namun dalam kajian stilistik penyimpangan bahasa sering
berlaku sekaligus membataskan pengaruh ayat yang bersifat gramatis sebagai ayat
benar atau logik. Menurut Rene Wellek dan Austin Warren (1966:182), stilistik
adalah proses meneliti penggunaan bahasa yang menyimpang daripada norma dan
berusaha menemukan fungsi estetik. Sementelahan itu, ayat yang boleh diterima
akaliah atau logik akal ialah ayat yang munasabah dan berdasarkan realiti.
Lufti Abas juga menghuraikan ayat benar ialah ayat yang bersifat empiris dan
analitis, empiris dan anilitis yang dimaksudkan ialah ayat yang kebenarannya
tidak diragui kerana telah diuji melalui kajian dan eksperimen yang kemudiannya
dihuraikan dengan terperinci dan mendalam.
Kebanyakan
karya sastera yang dihasilkan oleh Usman Awang adalah gambaran pengalaman yang
berlaku di sekeliling beliau. Menurut Chai Loon Guan (2010), sajak-sajak Usman
Awang pada era 1940-an dan 1950-an secara jelas memperlihatkan nada dan irama
yang setia dan jujur terhadap sifat dan peribadi Melayu lama. Dengan demikian
boleh diandaikan kebanyakan karya beliau adalah logik dan munasabah kerana
diilhamkan melalui pemerhatian dan
tinjauan beliau sendiri. Beliau tertarik dengan isu-isu semasa yang berlaku di
sekeliling sehinggakan isu yang bersifat subversif dan sensitif juga boleh
menjadi sebuah karya yang mapan dan bersifat estatik. Bakat semula jadi
menjadikan beliau seorang pengarang dan penyair yang berkebolehan
mengekploitasi wahana bahasa untuk
melahirkan pendapat dan pandangan terhadap sesuatu perkara diluar kotak
pemikiran masyarakat lainnya. Terdapat banyak bukti yang boleh mengaitkan karya
beliau dengan unsur logik yang pada era awal sering berkaitan dengan usaha
membangkitkan semangat nasionalisme dan cita-cita untuk memperjuangkan
kebebasan masyarakat, kemanusiaan dan kemerdekaan.
Karya
beliau yang bertajuk Anjing itu, yang dikarang sekitar tahun 1950-an yakni
sebelum kemerdekaan Tanah Melayu merupakan pandangan beliau terhadap keadaan
masyarakat Melayu yang dijajah oleh pihak British. Penghasilan karya beliau
tersebut jelas menunjukkan sentimen negatif terhadap sikap penjajah British
yang memperhambakan masyarakat Melayu semata-mata untuk mengaut keuntungan.
Pengalaman beliau tersebut merupakan sesuatu yang munasabah kerana boleh
diterima akaliah, selain boleh diterima akan
dan berdasarkan empiris dan analitis beliau. Contohnya bait pertama daripada sajak "Anjing
itu".
Anjing itu kurus kelabu,
lidah terjelir nafas termengah-mengah,
menjaga istana tuannya yang gemuk,
patuh setia, menerima dan menyerah.
Beliau
menggambarkan seekor anjing yang kurus dan bulunya berwarna kelabu yang selalu
menjelirkan lidahnya sambil termengah-mengah. Beliau kemudiannya menggambarkan
anjing tersebut dipelihara untuk menjaga istana atau rumah tuannya yang
berbadan gemuk, anjing tersebut sangat setia, menyerah dan menerima apa sahaja
kemahuan tuannya. Ungkapan syair beliau tersebut adalah logik dan munsabah
meskipun berdasarkan pengalaman pembaca sendiri tanpa perlu mengalami sesuatu
peristiwa sebagaimana yang beliau gambarkan. Sehubungan dengan itu, apabila
diteliti tentang konsep "anjing" dalam baris pertama aspek logik pada
anjing dan gagasan yang seterusnya boleh diterima akal. "Anjing itu kurus
kelabu" boleh membawa maksud yang jelas sekiranya ditambah beberapa kata
yang akan membawa maksud yang jelas misalnya penambahan "berbadan"
untuk melengkapkan kata sifat "kurus" dan kata "berwarna"
melengkapkan kata sifat "kelabu". Dengan penambahan itu, pada baris
pertama ayat lengkap yang ialah "Anjing itu berbadan kurus dan berwarna
kelabu". Binaan ayat lengkap pada baris pertama sajak "Anjing
itu" membuktikan konsep "anjing" yang digunakan oleh Usman Awang
boleh dihubungkan dengan gagasan atau konsep yang lain dalam satu ayat yang
sama.
Perkara
tersebut menggambarkan beliau berjaya menghasilkan karya-karya yang boleh
dibuktikan dengan kebenaran dan realiti yang kemudiannya digarap dan disunting
menjadi sebuah seni yang menakjubkan. Karya beliau kelihatan bernyawa melalui
cara dan teknik pemilihan diksi, untuk
mewakili sesuatu yang pada asasnya tidak mempunyai estatika dalam seni.
Contohnya dalam karya beliau yang berjudul "Ayah belum pulang",
beliau menceritakan sesuatu yang sangat hidup yakni penantian anak-anak kepada
seorang bapa yang menggambarkan
anak-anak tersebut mengharapkan ayahnya membawa aiskirm. Kemungkinan Usman
Awang pernah melalui pengalaman sedemikian kerana setiap diksi yang digunakan
semuanya melibatkan ayat logik iaitu realiti sebuah peristiwa. Misalnya dalam
rangkap kedua sajak "Ayah belum pulang".
Betapa ayah tak pulang-pulang,
penjual aiskrim lalu berkali ulang,
nanti nak, ayah di perjalanan,
tapi berapa lama menanti, ayah masih tak
tiba lagi.
Rangkap
tersebut menggambarkan seorang ayah yang
dalam perjalanan pulang sedang dinantikan anaknya dirumah. Melalui rangkap
tersebut, boleh dikatakan setiap rangkap memiliki unsur logik yang menjadi
sifat seseorang manusia terutamanya pada kata nama dan kata kerja seperti ayah,
penjual aiskrim, pulang, lalu, menanti dan tiba. Begitu juga dalam rangkap yang
seterusnya Usman Awang terus-menerus menggunakan unsur logik sebagai unsur
utama menghidupkan cerita yang beliau gambarkan dan fikirkan. Sekiranya
diteliti pada rangkap tersebut, meskipun unsur logik digunakan untuk
mengembangkan cerita, namun seni bahasa tetap dapat dirasai oleh pembaca.
Misalnya pengulangan kata "nanti" dalam dua sudut makna yang berbeza
iaitu "nanti" yang membawa maksud arahan dan "menanti" yang
bermaksud perbuatan menunggu seseorang iaitu seorang ayah dalam rangkap
tersebut. selain itu, dalam karya "Ayah belum pulang" beliau tidak
lagi terikat dengan gaya bahasa pantun mahupun ciri puisi Melayu tradisional
tetapi telah dihalusi dengan unsur prosa naratif yang lebih mendekati lagu.
Selain
itu, dalam syair beliau yang berjudul "Boestamam" juga di sampaikan
berdasarkan kehidupan seorang tokoh politik di Tanah Melayu semasa era
penjajahan British. Nama sebenar watak "Boestamam" adalah Abdullah
Thani bin Raja Kechil yang juga dikenali sebagai Ahmad Boestamam. Ketokohan
beliau dalam bermula dengan kerjayanya sebagai seorang penulis yang sangat
berbakat besar dan prolifik. Usman Awang berjaya menjadikan riwayat ketokohan
beliau sebagai sebuah karya seni yang sangat baik. Usman Awang dalam teknik
penyampaiannya menggunakan unsur logik selain unsur seni bahasa berjaya membawa
pembaca untuk mengenali Ahmad Boestamam dengan menimbulkan kesan kepada pembaca
dan pendengarnya. Misalnya pada rangkap pertama
dan kedua Usman Awang menceritakan latar belakang kelahirannya sebagai
demikian;
Pada suatu bening pagi,
tiga puluh november tahun seribu sembilan
ratus dua puluh,
matahari menyepuhkan sinar,
angin sepoi menyampaikan kabar,
untuk keluarga sederhana Kampung Behrang
Ulu,
daerah Tanjung Malim negeri Perak,
seorang putera dilahirkan.
kecilnya bernama Abdullah Sani bin Raja
Kechil,
besarnya bergelar Ahmad Boestamam.
Seluruh
rangkap pertama dan kedua di atas merupakan sebuah kebenaran dan realiti kerana
maklumat yang disampaikan adalah fakta yang sahih menurut biografi dan sejarah
hidup Ahmad Boestamam. Oleh itu, dapatlah kita kenal pasti bahawa beliau dalam
penghasilan karya seni berjaya menjadikan unsur logik sebagai satu gaya
penyampaian yang menarik dan memiliki nilai estatika tersendiri dalam dunia
sastera. Ketiga-tiga sajak yang dibincangkan membuktikan bahawa dalam
karya-karya Usman Awang, unsur logik merupakan salah satu gaya dan teknik yang
digunakan. Penggunaan unsur logik sebagai ciri istimiwa dalam sesebuah karya
yang dihasilkan oleh beliau memperlihatkan kewibawaan beliau dalam berkarya
bukan sahaja mahir menghasilkan karya berunsur mitos, analogi cerita dan
khayalan tetapi juga perkara-perkara realiti yang dialami oleh setiap insan.
Unsur logik yang diguna pakai oleh beliau terutamanya dalam sajak
"Boestamam" memberikan makna dan martabat baharu kepada sesuatu yang
dianggap perkara biasa dalam masyarakat.
Sastera
tidak dilahirkan dalam kekosongan sosial. Swingewood (1972) memetik pendapat
Wilbur Scott yang menyatakan bahawa sastera tidak lahir daripada kekosongan.
Swingewood (1972) sendiri berpendapat bahawa karya sastera adalah refleksi
sosial. Ertinya, karya sastera merupakan cerminan sosial yakni gambaran akan
realiti masyarakat semasa zaman karya itu dihasilkan. Sekiranya diperinci
dengan mendalam ketiga-tiga karya Usman Awang yang disebutkan dapatlah
diringkaskan ianya bertepatan dengan apa yang disebutkan oleh Swingehood bahawa
sesebuah karya tidak boleh tidak perlu mengadaptasi gambaran sosial dan
masyarakat semasa ianya dihasilkan. Aspek logik sentiasa menjadi keutamaa
seseorang penulis dalam menghasilkan karya terutamanya dalam hal-hal yang
bersangkutan dengan masyarakat. Lim Swee Tin (1999), berpendapat bahawa
kebanyakan karya Usman Awang membawa persoalan menentang penjajahan, mengkritik
golongan feudal dan kapitalis yang menjadi permasalahan yang perit dalam
masyarakat ketika zaman penjajahan British.
Diviasi semantik dalam karya Usman Awang
Di
samping penggunaan unsur logik dalam karya, Usman Awang juga tidak terlepas
daripada menggunakan unsur diviasi terutamanya diviasi semantik. Diviasi
semantik ialah penyimpangan makna yang dilakukan oleh penulis untuk menyatakan
maksud yang sebenar menggunakan sesuatu yang tidak mempunyai kaitan secara
langsung. Setiap puisi membawa maksud
kedua disamping makna literal yang wujud di permukaan susun baris ayat atau
susun lapis stanzanya. Beberapa kemungkinan konotasi serta penafsiran simbolik
juga memerlukan pemerhatian pembaca. Kerana itulah sebenarnya yang dikatakan
sebagai sifat puisi Melayu yang terlalu banyak mengandung imejan, keindahan bahasa,
bahasa kiasan, ibarat serta perlambangan. Apabila memperkatakan tentang stail
sebagai satu gaya dari norma tatabahasa, sebenarnya karya sastera adalah sebuah
karya kreatif yang punya ciri-ciri penulisan dan penciptaan tertentu dan tidak
boleh dibabitkan penglihatan itu dengan hukum tatabahasa atau gaya bahasa yang
rigid seperti penulisan deskriptif dan non-kreatif (Sahlan Mohd. Saman, 1983).
Dalam
karya Usman Awang, beberapa bukti yang mengandung unsur diviasi semantik boleh
dibincangkan antaranya pada rangkap kedua dalam sajak "Kekasih".
Akan kutenun awan-gemawan,
menjadi selendang,
menudungi rambutmu.
Berdasarkan
rangkap sajak tersebut, aspek logik berdasarkan konsep dan gagasan konsep tidak
dititikberatkan oleh Usman Awang. Konsep "awan" yang dihubungkan
dengan sifat "awan" tidak mempunyai kaitan dan tidak mengikut norma
realiti yang sebenar. Jika ditafsir pada lapisan pertama atau makna literal,
tentu akan dipersoalkan tentang sifat "awan" yang dihubunghkan dengan
kata "tenun", "selendang", "tudung" yang
kelihatan tidak selari pada konsep yang
sebenarnya. Namun apabila kita menafsirkannya berdasarkan makna konotasi yakni
makna lapis kedua, kemungkinan kita akan menemukan maksud yang sangat kuat dan
teguh berdasarkan judul sajak sekalipun, tambahan pula akan ditemukan unsur
logik dan realiti yang berlaku. Maksud kedua yang boleh diterima sebagai
kebenaran adalah sifat manusia yang sedang bercinta akan sanggup melakukan apa
saja untuk pasangannya. Tambahan pula, memang adat bercinta seseorang akan
berjanji seribu bahasa kepada pasangannya untuk meraih kasih dan sayang yang
tidak berbelah bahagi. Oleh itu, pada rangkap kedua sajak "Kekasih"
diviasi semantik merupakan satu gaya penyampaian yang mampu menarik perhatian
pembaca.
Di
samping itu, dalam sajak "Boestamam" ditemukan unsur diviasi semantik
pada beberapa baris sajak misalnya dalam baris 21, 22 dan 23;
Maka bergurulah ia pada pengalaman,
bergurulah ia pada sejarah,
bergurulah ia pada kehidupan rakyat,
Dalam
ketiga-tiga baris sajak di atas, persoalan pertama yang timbul adalah hubungan
antara konsep dengan gagasan konsep yang menentukan sama ada binaan frasa
tersebut boleh dikategorikan sebagai logik atau sebaliknya. Kata "ia"
pada setiap rangkap merupakan subjek yang merujuk kepada watak "Boestamam"
yang dihubungkan dengan kata "pengalaman", "sejarah" dan
"kehidupan rakyat" sebagai predikat atau gagasan konsep. Hubungan
gagasan tersebut tidak boleh dianggap sebagai logik kerana kata
"bergurulah" merujuk kepada proses belajar yang melibatkan
pemelajaran dan pengajaran di dalam kelas sebagaimana konsep asal seorang guru
yang mengajar dan mendidik anak murid. Kata "pengalaman",
"sejarah" dan "kehidupan rakyat" tidak mempunyai hubungan
secara langsung dengan istilah "guru" dalam erti kata yang sebenar.
Namun apabila diteliti maksud lapis kedua pada setiap rangkap, kata
"bergurulah" sebenarnya merupakan perlambangan yang digunakan oleh
Usman Awang untuk mewakili "mengambil iktibar"dan "menjadikan
teladan" . Jika kata "bergurulah" digantikan dengan
"mengambil iktibar" maka kita dapat memahami maksud ayat sebagai
demikian, "maka mengambil iktibar ia(Boestamam) pada pengalaman" atau
Boestamam mengambil iktibar daripada pengalaman atau mengambil iktibar daripada
sejarah. Dengan demikian kita dapat memahami maksud sebenar yang ingin
disampaikan oleh Usman Awang terutamanya gaya penyimpangan makna dalam baris
yang disebutkan.
Sahlan
Mohd. Saman (1983), berkesimpulan bahawa pencipta karya kreatif tetap sensitif
terhadap alam dan bahasa yang mengguna pakai dan menerima hal-hal kelainan,
lencongan, atau pola diviasi sebagai gaya penulisan. Berdasarkan penyataan
Sahlan Saman yang disebutkan, Usman Awang juga semestinya mengguna pakai dan
menerima hal-hal kelainan, lencongan dalam penghasilan karya yang berkaitan
dengan sesuatu yang benar-benar wujud sebagai gaya penulisannya. Contoh lain
yang boleh dibincangkan adalah pada baris tiga dan empat dalam syair “Salam Benua”;
mereka merompak kita dengan
undang-undangnya,
peluru dikirimkan dalam bungkusan
dollarnya,
Dalam
baris tiga dan empat, boleh dilihat penggunaan kata “merompak” yang melencong
daripada maksud sebenar. “merompak” dengan maksud yang lazim bermaksud
mengambil sesuatu dengan paksaan dan pada kebiasaannya yang sering menjadi
sasaran rompakan ialah wang dan harta bernilai. Namun dalam baris ketiga Usman
Awang menggunakan kelainan diksi untuk menggambarkan sesuatu yang pada dasarnya
tiada kaitannya dengan rompakan wang atau harta tetapi merujuk kepada “kita”
yakni masyarakatnya pada ketika itu. Bahasa yang digunakan bernada keras
digabungkan dengan sesuatu yang bersifat lembut “undang-undangnya”
memperlihatkan gaya penyimpangan yang menarik dalam menyatakan pendapat
berkaitan dengan ketamakan dan kerakusan pihak tertentu. Selain itu, “peluru”
dalam baris yang seterusnya dihubungkan dengan istilah “dikirimkan” seakan-akan
mengiyakan bahawa peluru tersebut merupakan sesuatu yang tidak melanggar
undang-undang bahkan dibenarkan. Namun demikian, “bungkusan dollarnya”
kemudiannya digunakan untuk mengubah maksud “peluru dikirimkan” seolah-olah
perbuatan “khianat” atau “pengkhianatan” berlegar-legar dalam lingkungan
“peluru dikirimkan” yang kemudian menggambarkan maksud mengkritik. Gaya
penggunaan dan pemilihan kata yang menyimpang telah membuatkan Usman Awang
berjaya mengkritik dan mempersoalkan dengan lantang penjajahan British dengan
menggunakan kata yang bersifat halus dan lembut.
Berdasarkan
perbincangan yang dikemukanan, Usman Awang dalam penghasilan karya telah
menggunakan unsur logik meskipun beliau kadang-kala menggunakan penyimpangan
atau diviasi semantik. Kebijaksanaan beliau mengolah sajak untuk tujuan
menentang penjajahan telah berjaya menaikkan semangat kemerdekaan dalam
kalangan masyarakat Melayu ketika itu, terutamanya karya beliau yang dihasilkan
sebelum kemerdekaan. Lim Swee Tin (1999) berpendapat bahawa bahawa Usman Awang
bertanggung jawab menulis puisi sejajar dengan aspirasi dan ideologi ASAS 50
yang memperjuangkan “seni untuk masyarakat”.
Aspek
logik dalam karya Usman Awang telah dibuktikan melalui tema-tema sajak beliau yang
mengaitkan kehidupan masyarakat terutamanya persoalan perjuangan. Kerana
pengarang adalah eleman masyarakat yang menggambarkan realiti sosial semasa
yang wujud. Rene Wellek (1970), menjelaskan sastera dapat memperlihatkan world
view sesuatu masyarakat.
Kesimpulan
Usman
Awang merupakan seorang pejuang kemerdekaan dan pencinta seni terutamanya puisi
Melayu yang bersifat intelektualisme. Kelebihan beliau mengaitkan kehidupan
realiti dalam kebanyakan karyanya telah menimbukan kesan yang mendalam kepada
pembaca. Kejayaan beliau dalam dunia seni sering dikaitkan dengan kebolehannya
memadukan rasa gembira dan sedih, marah dan tenang, kebenaran dan khayalan
sehingga kadang-kadang dalam kesedihan tragedi pembaca dapat merasakan
keindahan hidup.
Sehubungan
dengan itu, beliau berjaya menggunakan penyimpangan bahasa sebagai gaya dalam
menghasilkan karya yang bersifat logik dan realiti. Karya yang dihasilkan sering berkait rapat
dengan masyarakat Melayu sebelum, semasa dan selepas kemerdekaan. Sebelum
kemerdekaan Tanah Melayu, Usman Awang dikesan menggunakan sepenuhnya seni karya
sebagai medium untuk memperjuangkan hak dan perjuangan rakyat yang ditindas
oleh penjajah British. Tema perjuangan dan pembangkitan merupakan tema yang
merujuk terus kepada realiti kehidupan masyarakat Melayu. Dengan itu, dapat
disimpulkan bahawa karya-karya Usman Awang mengandung aspek logik sebagai gaya
beliau dalam penulisan sajakm dan puisi.
Sajak
beliau yang dikenal pasti menggunakan aspek logik sebagai gaya termasuklah,
Anjing Itu (1950), Ayah Belum Pulang
(1961), Salam Benua (1970), Kekasih (1971), dan Boestamam (1983). Kelima-lima
sajak yang dikaji mengandung aspek logik sebagai gaya penulisan.
No comments:
Post a Comment