“APABILA engkau sudah dewasa esok
kesayanganku, jangan lupa siapa yang telah melahirkanmu, siapa yang telah
membesarkanmu, siapa yang telah membanting tulang mengisi perutmu. Sayangku, dengarkan
pesananku ini, jagalah keindahan bangsa kita, melalui bahasa kita, melalui
budaya kehidupan kita dan melalui perpaduan bangsa kita. Ingatlah, kita berasal
daripada satu tempat yang sama, dari Pomogunan
Nunuk Ragang. Suatu haru nanti apabila engkau telah mengerti akan makna
kehidupan ini, berpegang teguh pada nasihatku.”
Kerinduanku pada tanah
kelahiranku itu sangat kurasai apatah lagi berada di perantauan. Bumi Malaya
ini Aku jejaki sejak setahun tahun lalu kerana tanggungjawabku sebagai seorang
pelajar. Perjuangan ini perlu Aku tempuhi dek kerana ingin memajukan diri,
menimba seberapa banyak ilmu dan pengetahuan agar penuh didada. Kerana Aku
menyedari hanya dengan pendidikan yang berguna saja Aku mampu membela nasibku
dan masa depanku.
Sememangnya cabaran ini terlalu berat buatku, namun
kecekalan hatiku membuatkan Aku terus kuat mengharung segala perit getir kehidupan
di tempat orang. Ijazah sarjana muda yang ingin Aku capai ini bukanlah mudah
untuk direalisasikan, namun bukan mustahil untuk Aku lakukannya.
Borneo Utara, tanah
tumpah darahku, tanah kelahiran dan mungkin tanah kuburku kelak. Tanah Subur
yang dikelilingi tiga buah lautan luas memberikan sempadan mutlak kepadanya.
Laut China Selatan di sebelah barat, Laut Sulu di sebelah utara dan Laut Sulawesi
di bahagian timur. Sebuah tempat yang mempunyai keunikan dan keistimewaan
tersendiri. Dari aspek kaum sahaja, Sabah memiliki 30 kumpulan etnik dengan
lebih kurang 80 dielek dan bahasa setempat yang dimiliki oleh penduduk
bumiputera. Sebuah tempat bagi diriku dan bangsaku berkembang maju, melebarkan
pengaruh kebudayaan dan kesenian.
Bangsa Kadazan-Dusun
dikenali sebagai kaum yang paling ramai menghuni perbatasan negeri di bawah
bayu ini. Tiga per empat daripada penduduk tempatan Sabah, bangsa Kadazan-Dusun
mempunyai lebih kurang 40 subetnik yang dibezakan berdasarkan budaya setempat,
dielek, dan geografi.
Terkenang akan tempat
kelahiranku, sememangnya Aku pasti terimbau seraut wajah yang aku kagumi. Darah
dagingnya yang mengalir ditubuhku bagaikan membara bila saja Aku teringat
padanya. Nasihatnya banyak memberikan Aku sumber aspirasi dan kekuatan. Setiap
kata-katanya menusuk kekal di ingatanku. Peranannya sebagai ketua masyarakat
yang memperjuangkan adat resam membuatkan dia kujadikan sebagai idola. Aki
merupakan insan yang telah membentuk jati diriku. Menjadi seorang yang
berpegang teguh pada bangsa dan darah keturunan.
“Bangsa Kadazan-Dusun
perlu maju ke hadapan sebaris dengan bangsa-bangsa lain. Aku berdoa suatu hari
nanti bangsa Kadazan-Dusun juga mampu menjadi pemimpin yang dihormati, mampu menjadi
bangsa yang maju, serta menjadi bangsa yang disegani dan dikenali semua.”
Aki
merupakan seorang pemimpin yang disegani, jati dirinya yang kental membuatkan
dirinya dikenali sebagai pembela masyarakat Dusun di kawasanku. Sebagai ketua
adat beliau merupakan sumber rujukan. Tidak hairanlah beliau sering dikunjungi
oleh individu yang mempunyai masalah berkenaan dengan masalah peribadi, masalah
kekeluargaan, masalah kemasyarakatan, hal ehwal hak milik dan sebagainya.
Aku masih ingat
peristiwa dua orang remaja bergaduh sehingga menyebabkan kecederaan serius. Seorang
remaja lelaki memukul dengan sengaja seorang remaja lelaki yang lebih muda
daripadanya akibat tidak puas hati. Remaja yang lebih muda tersebut telah
mempersendakan remaja yang lebih tua itu dengan mengatakan bahawa dia penakut
dan pengecut. Lantas remaja yang lebih tua tersebut mencapai sebatang kayu api
dan memukul bahagian kepala remaja muda itu. Ibu bapa kepada remaja yang dipukul
telah melaporkan kepada Aki. Aki menyelesaikan pertelingkahan itu berdasarkan
adat Kadazan-Dusun yang sekian lama diamalkan oleh masyarakat.
Kedua-dua remaja itu
dikenakan ‘sogit’ yang bertujuan untuk memberi pengajaran
kepada mereka supaya tidak mengulangi perbuatan jahat sedemikian. Akhirnya
remaja yang telah memukul itu diarahkan untuk memberikan seekor kambing kepada
remaja muda manakala remaja muda perlu memberikan dua ekor ayam sebagai ‘sogit’ kerana mencetuskan
pertelingkahan.
Begitulah caranya
masyarakat Kadazan-Dusun menjalani kehidupan seharian. Kehidupan bermasyarakat
sememangnya penting untuk menjaga kemakmuran setempat. Setiap kali perayaan Kaamatan tiba, Aki sentiasa mengingatkan
bahawa masyarakat perlu mengamalkan nilai-nilai murni supaya kehidupan sentiasa
aman dan sentosa. Nilai-nilai tersebut juga akan menyebabkan bangsa
Kadazan-Dusun akan terus maju ke hadapan. Aku masih ingat akan ucapan Aki yang
mengetengahkan beberapa disiplin asas untuk mengecapi keharmonian.
“Wahai
saudara dan saudari, wahai ibu dan ayah yang baik, wahai muda-mudi yang esok
akan menjadi dewasa. Selagi kita mengamalkan nilai-nilai ini, kita akan terus
mengecapi kemakmuran. Percayalah bahawa sikap bersatu-padu dan tolong-menolong,
kerana nilai ini akan menguatkan tali persaudaraan, menyemarakkan semangat
keakraban antara kita. Percayalah bahawa nilai bertimbang-rasa dan lemah lembut
akan membangkitkan kekuatan yang luar biasa dalam keakraban yang kita bina.
Percayalah kepadaku sifat penyayang dan suka mengambil tahu akan ahli
masyarakat akan meneguhkan dinding kekitaan, menghindari anasir kejahatan dan
kebencian. Ingatlah bahawa apabila kita bersikap rajin dan berjimat-cermat,
kita akan dapat menghadapi kehidupan ini dengan penuh penghormatan. Setiap ahli
masyarakat akan mudah menghulurkan bantuan, memberikan bimbingan dan tunjuk
ajar. Ingatlah bahawa apabila kita mempunyai sikap sopan santun dan budi
pekerti yang luhur, setiap orang akan menyayangi dan menyanjungi anda.
Percayalah pada nilai-nilai ini dan ingatlah walau siapapun anda.”
Wasiat
itu, meski telah sekian lama tidak dilaungkan oleh pamimpin Kadazan-Dusun kini,
namun masih segar dalam ingatanku. Masih sentiasa terngiang-ngiang pada sudut gegendangku.
Alangkah sungguh bermakna nilai kemanusiaan itu kepada Aki. Sungguh Aku amat merindui Aki.
Sewaktu cuti antara
semester lalu, aku sempat mengunjungi sebuah tempat. Tempat yang merupakan
titik tolak kepada bermulanya penyebaran bangsa Dusun di serata Borneo
sebagaimana yang telah diceritakan oleh Aki . Petempatan ini sememang sudah
sekian lama menjadi ‘Identity of Borneo’.
Pomogunan Nunuk Ragang yang bermakna Perkampungan Pokok Ara Merah merupakan
petempatan awal kaum Kadazan-Dusun sebelum tersebar meluaskan budaya dan
sosialnya.
Menurut Aki Nunuk
Ragang ialah sebatang pokok ara yang sangat besar dan tinggi yang terletak di
tengah-tengah pertemuan dua sungai. Sungai yang mengalir dari arah kanan
dinamakan sebagai Bowang Kawananan
manakala sungai yang mengalir dari arah sebelah kiri dinamakan sebagai Bowang Kogibangan. Percantuman antara
dua sungai tersebut telah mengalirkan sebatang sungai yang besar yang dinamakan
Bawang Liwogu yang bermakna sungai yang dalam dan tenang.
Menurut Aki suatu
ketika dahulu masyarakat Nunuk Ragang hidup
dalam keadaan aman dan damai kerana mengamalkan nilai-nilai murni yang sering
dilaung-laungkan oleh Aki sendiri dan pemimpin-pemimpin terdahulu. Menurut Aki
lagi, melalui kehidupan yang tenteram itu telah membolehkan mereka menerokai
teknologi baru bagi menambah kecekapan dan
memudahkan urusan untuk meningkatkan kesejahteraan hidup. Mereka telah
mencipta peralatan pertanian seperti parang (dangol), penampi padi (rilibu),
taasok dan lain-lain.
Aku masih ingat lagi zaman kanak-kanakku. Aku
sering bertanya kepada Aki bermacam-macam perkara termasuklah perkara- yang
sebenarnya Aku sudah tahu, hanya suka bertanya untuk mencari perluang bersembang dengan Aki.
“Aki apa nama alat yang
Aki pegang?”
“Oh, Ondu ini namanya sopuk, yang bergantung di tepi tu namanya sungul dan kasip”. Jelas
Aki menunding jari pada alat yang kelihatan seperti sumpit dan alat menjerat
yang lainnya.
Demikianlah pelbagai
alat yang dicipta dan dibuat oleh masyarakat Kadazan-Dusun terdahulu. Di
samping untuk memudahkan kegiatan seharian, mereka juga telah mencipta
peralatan alat-alat muzik misalnya gong (tagung),
sompoton, suling, pumpuok, turali dan bungkau.
Sememangnya nilai-nilai murni yang diamalkan semenjak nenek moyang dahulu telah
menyebabkan bangsa Dusun semakin berkembang dan semakin teguh.
Namun kemajuan yang
bermula dengan penerapan nilai-nilai murni itu kini kian luntur akibat
petualang politik yang tamakkan harta dan kekayaan. Hanya tahu mengambil
kesempatan mengaut keuntungan yang belum tentu dapat menyelamatkannya di akhirat
nanti.
“Andai kata Aki masih
ada ketika ini dia pasti akan bangun berdiri, lantang bersuara mematahkan
idologi-idologi mengarut politik yang melanda bangsa Kadazan-Dusun.
Idologi-idologi yang merosakkan perpaduan dan semangat kekitaan antara sesama
darah. Sungguh sedih apabila melihat bangsaku sendiri kutuk mengutuk, tunding menunding,
tuduh menuduh, salah menyalahkan, serang menyerang antara satu sama lain hanya
kerana fahaman politik yang berbeza”
Kerakusan mahu memiliki
puncak kuasa yang sirna, pucuk kuasa yang lemah lagi sementara. Hanya
memikirkan diri sendiri tanpa tersedar yang dirinya hanya seorang daripada
beribu-ribu orang Kadazan-Dusun yang mahu diri mereka dibela dan didekati.
Tidak kurang juga yang terlalu taksub dengan etniknya, rasisme yang keterlaluan
menjadi jarum dalam selimut pencetus kemarakan api kebencian dan kemarahan,
tanpa berfikir bahawa bangsa Kadazan-Dusun itu sedarah walaupun terdiri
daripada dielek atau suku kaum iaitu Bundu, Bisaya, Bonggi, Dumpas, Gana, Garo,
Idaan, Kimaragang, Kolobuan, Kuijau, Liwan, Labuk, Lingkabau, Lobu, Lotud,
Lundayoh, Makiang, Malapi, Mangkaak,
Minokok, Murut, Ngabai, Poitan, Pingas, Rumanau, Rungus, Sinobu, Sinorupu,
Sonsongon, Sungai, Sukang, Tagahas, Tatana, Tangara, Tidong, Tindal, Tobilung,
Tolonting, Tombunou, Tuhawon dan Tutung.
Mereka mempersendakan
bahkan memperkecilkan saudara sedarah mereka, bersikap prejudis kepada dielek
yang lainnya, padahal semuanya berasal dari satu tempat yang sama iaitu Pomogunan Nunuk Ragang. Sekiranya Aki
masih ada, mereka pasti tidak akan berani memporak-purandakan, apalagi
mengoyahkan semangat perpaduan dalam kalangan bangsa Kadazan-Dusun.
Bangunlah wahai anak bangsaku, sedarlah wahai
pertiwiku, bukalah minda wahai budayawan bangsaku. Sesungguhnya pertalian darah
ini amat bermakna kepada kemajuan dan kemakmuran bangsa kita yang tercinta,
bangsa Kadazan-Dusun.
Tarian, nyanyian dan
simfoni muzik yang diwariskan oleh nenek moyang terdahulu seharusnya
dimartabatkan. Kerana dahulunya tradisi pesta menuai merupakan salah satu cara
pemimpin Nunuk Ragang menyatupadukan
masyarakatnya. Tadau Kaamatan yang
kini dirayakan bersempana dengan kesyukuran menuai padi diilhamkan oleh Orang
Kaya-Kaya (OKK) Sodomon selaku Ketua Anak Negeri Keningau pada awal tahun 1956.
Pesta menuai tersebut sepatutnya menjadi medium utama untuk mengeratkan
perpaduan antara masyarakat Kadazan-Dusun.
Kesepian di hujung
minggu ini amat menyesakkan nafasku, leherku bagai di jerut tali temali yang
enggan berganjak malah semakin kuat. Mahasiswa dan mahasiswi kebanyakan akan
pulang ke kampung untuk meleraikan kekusutan fikiran menghadapi betapa hebatnya
tekanan bergelar pelajar. Namun Aku hanya dapat melabuhkan kepalaku pada bantal
empuk menunggu tibanya hari yang bernama isnin.
Dalam keheningan inilah
Aku sering merindui Aki, kadang-kadang mengalirkan bintik-bintik jernih
berkilau untuk melepaskan kesayuan. Dan hanya dengan solat Aku mampu meneguhkan
harapanku agar dirinya Aki akan sentiasa berada di samping Tuhan Yang Maha Esa,
dinaungi dengan rahmat dan berkat. Walaupun setahu Aku, Aki hanya bergelar
muslim di akhir-akhir usianya namun sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang. Aku Sering doakan agar lafaz syahadah yang diakui Aki membersihkan
jiwa dan nuraninya umpama tirai kain putih yang suci murni.
“Aki walaupun kau telah
pergi untuk selamanya, darah merah yang mengerakkan setiap sudut tubuhku ini
akan tetap membara memperjuangkan bangsa dan keturunan. Meski perjuangan yang Aku
pilih mungkin hanya mengumpul dan menyusun keindahan bahasamu. Aku terus
perjuangkan dengan hujung pena setiap kata-kata dan pesananmu. Pesananmu
terlalu bermakna untukku mengertikan. Kata-kata hikmatmu akanku pegang sehingga
akhir hayatku. Menapak pada setiap langkahku, membias pada setiap sudut
pandanganku dan disemarakkan dengan setiap hembusan nafasku.
“Selama Aku menjalani
kehidupan ini, semakin hari Aku sudah semakin hampir untuk kembali kepada-MU
wahai Tuhanku. Jagalah kesihatan dan keselamatan anak-anakku dan setiap darah
keturunanku. Berikan mereka kekuatan hati dan semangat yang tinggi mengharungi
perjalanan kehidupan ini. Tunjukanlah mereka supaya sentiasa gigih mencari
kehidupan yang lebih bermakna. Ajarkan kepada mereka erti bersatu-padu,
tolong-menolong dan berkerjasama mencari
kesejahteraan hidup. Tunjukkan Aku jalan yang Engkau redai, bimbinglah kami
mencapai kebahagiaan yang kekal.”
Amin ya rabbal alamin.
Berlimpahlah keberkatan buat Aki yang rendah hatinya memohon doa kepada Allah
S.W.T yang Maha Esa.
No comments:
Post a Comment