Tuesday, 19 November 2013

Perkahwinan menurut Al-Quran dan Al-Sunnah


1.            Konsep dan hukum perkahwinan
          Perkahwinan menurut al-Quran bermaksud menghalalkan di antara lelaki dan perempuan untuk hidup bersama dan menetapkan tiap-tiap pihak daripada mereka hak-hak dan tanggungjawab. Dengan kata lain, suatu akad yang menghalalkan persetubuhan dengan syarat perkataan yang mengandungi lafaz nikah, perkahwinan dan yang semaksud dengannya. Perkahwinan merupakan tuntutan Al-Quran dan banyak ayat al-Quran yang menyebut berkaitan dengan pensyariatan perkahwinan antaranya boleh kita lihat pada surah an-Nisa ayat ketiga yang bermaksud;
               "Dan jika kamu takut tidak akan berlaku adil (bila bernikah) anak-anak yatim, maka nikahilah wanita (lain) yang kamu senangi, dua, tiga atau empat. Tetapi, jika kamu takut tidak dapat berlaku adil, maka seorang sahaja, atau hamba sahaya yang kamu miliki, yang demikian itulah lebih memungkinkan kamu terhindar dari berlaku sewenang-wenangnya."

    Sementara itu perkahwinan merupakan sunnah nabi yang sangat dituntut oleh baginda kepada umatnya dalam menjalani kehidupan sebagai seorang Islam. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud;
“Barang siapa menikah, maka ia telah melengkapi separuh dari agamanya dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah dalam memerlihara yang separuhnya lagi.”
                                                                                  (Riwayat Thabrani dan Hakim)
   Hadis tersebut dikuatkan pula dengan hukum perkahwinan dalam Islam yang terdiri daripada beberapa bahagian melalui beberapa keadaan dan pertimbangan. Hukum perkahwinan terdiri daripada wajib, haram, sunat dan makruh berdasarkan kepada situasi yang dilalui oleh seseorang sama ada lelaki mahupun perempuan. Seseorang akan jatuh kepada wajib berkahwin sekiranya seseorang itu yakin sekiranya tidak berkahwin dirinya akan cenderung ke arah perlakuan zina dan kemaksiatan. Maka dalam situasi ini, seseorang itu diwajibkan untuk melangsungkan perkahwinan dengan segera kerana salah satu hikmah melangsungkan perkahwinan adalah untuk menjaga diri daripada perbuatan zina dan maksiat. Di samping situasi yang sedemikian, seseorang itu juga perlu mempunyai kemampuan zahir yakni untuk menyediakan keperluan isteri seperti tempat tinggal, pakaian dan makanan. 
    Sehubungan dengan itu, perkahwinan akan menjadi haram atau berdosa kepada seseorang sekiranya seseorang itu yakin akan melakukan kekerasan, kezaliman, ketidakadilan serta tidak berkemampuan untuk menangung isteri setelah melangsungkan perkahwinan. Tambahan lagi sekiranya suami yakin akan mengabaikan keperluan dan kebajikan isteri seperti tidak dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan serta keperluan asas yang sempurna untuk isterinya. 

    Perkahwinan juga boleh menjadi sunat apabila seseorang itu dalam keadaan normal yakni tiada kebimbangan sekiranya beliau tidak melangsungkan perkahwinan seperti beliau yakin tidak akat terjebak dengan amalan zina dan kemaksiatan tetapi pada masa yang sama tidak juga ragu-ragu sekiranya mengadakan perkahwinan kerana mampu menyediakan keperluan asas dan mampu menjaga kebajikan isteri dengan baik. Maka dengan situasi sedemikian, seseorang itu boleh memilih antara mahu melangsungkan perkahwinan atau tidak. 

    Makruh seseorang melangsungkan perkahwinan seandainya mempunyai kebimbangan dan keraguan untuk melakukan kezaliman dan kekerasan kepada isteri dan bimbang tidak mampu menyediakan keperluan asas kepada isteri. Namun kebimbangan tersebut tidaklah cenderung kepada yakin atau pasti cuma sedikit keraguan sahaja. Selain itu seseorang yang mempunyai penyakit yang serius, panyakit yang berjangkit seperti HIV menjadikan seseorang itu makruh untuk melangsungkan perkahwinan.

Persediaan sebelum perkahwinan
    Perkahwinan merupakan ibadah yang memberikan kesenangan dan kebahagiaan kepada pasangan suami dan isteri. Namun harus dilihat beberapa aspek utama dalam melangsungkan perkahwinan yakni menyediakan keperluan asas yang sempurna kepada bakal isteri. Maka kedua-dua pasangan perlu membuat persediaan sama ada untuk jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Perkara utama yang perlu disediakan oleh pihak lelaki apabila ingin memperisteri seseorang adalah maskahwin. Maskahwin adalah benda yang berharga dan bernilai yang diberikan kepada bakal isteri sebagai penghargaan kepada isteri. Sebagaimana dalam hadis riwayat Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang bermaksud;
                “Carilah maskahwin walaupun berupa bentuk cincin besi.”

    Memberikan maskahwin merupakan perkara yang diwajibkan oleh Islam sebagaimana firman Allah S.W.T dalam surah An-Nisa yang bermaksud; 
    “Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan senang hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari  maskahwin maka makanlah (gunakanlah) pemberian itu sebagai nikmat yang lazat lagi baik kesudahannya.”

     Sebelum melangkah ke alam perkahwinan, lazim bagi pasangan yang ingin berkahwin sama ada sudah mengikat tali pertunangan atau tidak untuk menghadiri kursus pra-perkahwinan. Kursus ini merupakan satu inisiatif secara progresif oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) untuk memberikan gambaran secara umum berkenaan alam perkahwinan. Sedikit sebanyak program ini akan memberikan keyakinan kepada pasangan untuk menguruskan rumah tangga yang akan dibina kelak. Selain itu, kursus ini akan digunakan sebagai panduan dalam menelusuri alam perkahwinan.
    Sehubungan dengan itu, seseorang yang berniat untuk mendirikan rumah tangga dengan pasangan pilihannya perlulah melakukan peminangan sama ada secara wakil atau diri sendiri. Meskipun proses peminangan tidak diwajibkan dan bukanlah terdiri daripada salah satu akad pernikahan, namun perkara tersebut perlu dititikberatkan agar hubungan harmoni antara kedua-dua pihak dapat dijaga. Dalam menyatakan peminangan terhadap perempuan yang boleh dikahwini, pihak lelaki boleh memilih sama ada dengan terang-terangan, sindiran mahupun secara berkias. Sewaktu berlangsung proses pertunangan dan selepas selesai peminangan, harus bagi lelaki dan perempuan membawa atau memberi hadiah atau bertukar hadiah antara mereka sebagai tanda ikatan perjanjian. Namun yang lebih penting lagi, lelaki dan perempuan ditegah melakukan pergaulan bebas bersama tunangnya, kerana belum dikira sebagai suami isteri. 

    Seperkara yang tidak boleh diabaikan semasa fasa persediaan untuk melangsungkan perkahwinan adalah memilih calon isteri mahupun suami. Memilih calon yang baik adalah digalakkan dan melihat calon pasangan menjadi sunat kepada sesiapa yang berhasrat dan memilihnya dengan tujuan untuk berkahwin. Perkara tersebut akan memuaskan hati antara keduanya dan akan lebih menjamin kebahagiaan rumah tangga yang akan dibina. Berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud;
“seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Utamakanlah yang mempunyai agama nescaya kamu akan selamat”,

    Berdasarkan kepada hadis di atas, Islam menggalakan agar memilih calon yang beragama, yakni mereka yang taat dan patuh kepada Allah S.W.T. Hal ini demikian kerana rumah tangga akan lebih diberkati dan dirahmati oleh Allah. Namun demikian Islam tidak menafikan pemilihan calon berdasarkan kepada ciri-ciri yang lain seperti berharta dan memiliki rupa paras kerana sebuah keluarga yang bahagia juga ditentukan oleh faktor harta benda, keselesaan di samping memiliki rupa paras yang menyenangkan. seterusnya, keturunan yang baik akan menjaga nama baik keluarga dan zuriat serta mengelakkan keluarga mendapat cemuan atau perkara-perkara yang tidak sepatutnya.

-----bersambung----- 

No comments:

Post a Comment