Friday 14 June 2013

Ilmu Kekeluargaan Membina Kebahagiaan (sambungan pertunangan)

-Peminangan atas pinangan

Para Ulama bersependapat menyatakan bahawa haram melakukan peminangan ke atas seseorang perempuan yang telah menjadi tunangan orang atau telah memberi persetujuan dengan peminangan tersebut. Berdasarkan persetujuan tersebut, maka diharamkan ke atas sesiapapun lelaki melakukan peminangan ke atas perempuan itu kerana telah menjadi tunangan orang. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW;

Tidak harus bagi seseorang lelaki meminang ke atas pinangan saudaranya, sehingga dia berkahwin dengan perempuan itu atau dia (perempuan) putuskan tunang.”
                                                                   (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Nasa’i)
Larangan tersebut adalah untuk mengelakkan berlaku permusuhan antara orang pertama dengan orang kedua. Pinangan kedua bolah merosakkan pinangan orang yang pertama melainkan pihak perempuan memutuskan pertunagan terlebih dahulu sebelum pinangan kedua dilakukan. Maka tidak menjadi kesalahan bagi lelaki atau perempuan untuk memutuskan pertunangan sama ada dengan beradab atau tidak kerana akad perkahwinan adalah ikatan sepanjang hayat. Sekiranya perkahwinan tetap berlaku dengan pasangan yang difikirkan tidak sesuai, maka mereka akan hidup dalam keadaan sengsara seumur hidup.
Oleh sebab itu, adalah diharuskan kepada seseorang memutuskan pertunangan sebalum perkahwinan, kerana pertunangan bukanlah satu ikatan yang tidak boleh diputuskan. Bahkan Islam memberi kebebasan sepenuhnya kepada setiap individu untuk memilih bakal pasangan masing-masing supaya tidak terjebak dengan perkahwinan dengan mereka yang tidak sesuai dan tidak serasi.
Akan tetapi jika pihak perempuan masih belum memberikan sebarang persetujuan terhadap pinangan tersebut, sama ada berdiam diri atau berfikir atau berbincang dengan ahli keluarga, maka keadaan tersebut tidak dikatakan bertunang, bersandarkan kepada Hadis yang diriwayatkan oleh Fatimah binti Qias;

“Fatimah binti Qias berjumpa Rasulullah s.a.w lalu menceritakan bahawa Mu’awiyah dan Abu Jahm telah meminangnya, Baginda bersabda: Mu’awiyah seorang yang miskin tidak berharta, manakala Abu Jahm pula seorang yang senantiasa meletakkan tongkat di atas tengkuknya (garang dengan isterinya ataupun orang tua), maka kahwinlah dengan Usamah bin Zaid.”
                                                                                                           (Muttafaq ‘Alaih)

Hadis tersebut menerangkan bahawa Fatimah binti Qias menceritakan kepada Rasulullah s.a.w tentang pinangan yang dibuat oleh Mu’awiyah dan Abu Jahm terhadap dirinya dan belum membuat keputusan terhadap pinangan tersebut. Maka Rasulullah s.a.w mencadangkan kepada Fatimah supaya berkahwin dengan orang ketiga iaitu Usamah bin Zaid. Jelasnya pinangan yang belum dipersetujui tidak mengharamkan orang lain melakukan peminangan ke atas perempuan tersebut.

Mazhab Maliki menambah dengan menyatakan bahawa diharamkan membuat peminangan ke atas perempuan yang telah menaruh minat kepada seorang lelaki yang tidak fasiq, sama ada lelaki tersebut berkuasa menyediakan mas kahwin mahupun tidak. Tetapi jika seseorang perempuan menaruh minat terhadap lelaki yang fasiq, maka tidaklah menjadi halangan kepada orang yang tidak fasiq atau orang yang tidak diketahui latar belakangnya untuk meminang perempuan tersebut asalkan lelaki itu lebih baik daripada lelaki yang fasiq tersebut.

Wallhu'alam..

No comments:

Post a Comment