Friday 14 June 2013

Pahit Sebagai Kekuatan

        Betapa sedihnya bila kita mengimbau kembali kenangan lalu, apatah lagi kenangan pahit dan sejarah hitam sepanjang hidup kita. Memanglah teramat sakit dan menguris namun kesedihan yang datang itu pasti ada hikmahnya dan pasti akan ada sebabnya. tidaklah sesuatu perkara itu terjadi secara sia-sia. Maka semua itu perlu kita lupakan demi untuk terus melangkah ke hadapan menghadapi segala ranjau kehidupan yang mendatang dan menghampiri kita. Kesedihan yang kita lalui tidak selamanya akan menghantui kehidupan kita, air mata tangisan dan kesedihan akan berhenti jua pabila hati menapakkan kekuatan untuk memulakan kehidupan baharu yang belum pun tentu bagaimanakah terjadi nanti. 
        Kesedihan mampu membuat kita lebih kuat tetapi juga mampu membuat kita jatuh ke lorong yang dalam, payah untuk bangkit, sukar untuk berdiri semula. Boleh sahaja yang kita benci itu sebenarnya baik untuk diri kita, dan boleh sahaja perkara yang dicintai itu memudaratkan kita. Lebih baik berada di antaranya tidak berat kearah ke bencian dan tidak kurang ke arah kecintaan. Bersederhana mampu menyelamatkan kita dan mampu juga menyelamatkan orang lain. Kerana Kebencian dan Kecintaan itu perlunya beriringan secara seimbang atau selari. 
          Kekuatan yang datang kerana pemikiran kita kearah positif tanpa menghukum diri mahupun orang lain sebaliknya positif untuk memperbaiki diri dan berazam melakukan dengan pengalaman yang sebenarnya mematangkan pemikiran dan sikap kita. Setiap perkara apabila ditangani dengan cara yang betul dan berhemah akan mendatangkan kesan yang positif. Positif dari segi kenapa ianya berlaku?, bagaimana ini berlaku dan lain-lain persoalan yang membelengu diri tatkal dilanda kesedihan. Persoalan yang demikian hanya akan memburukkan keadaan dan mengeruhkan pemikiran malah merosakkan diri kita sendiri.
           Betapa perlunya kesabaran hati dalam menempuh segalanya dan betapa perlunya hati kita untuk kuat dan teguh agar kenangan yang mungkin akan sering kali menghantui kita lalu tanpa sedikitpun melontarkan kegoyahan. Sebagaimana kenangan manis itu datang dan kemudiannya pergi, begitulah juga kenangan pahit, biarkan ia datang dan pergi semahunya kerana kenangan itu sebenarnya kekuatan.

Pahit bukan balasan jahat,
Manis bukan balasan baik,
Pahit mengajarkan minda sihat,
Manis menjadikan kita lebih baik..

No comments:

Post a Comment