Friday 14 June 2013

Ilmu Kekeluargaan Membina Kebahagiaan

PERTUNANGAN

Meminang merupakan perkara pertama yang perlu dilakukan oleh seorang lelaki yang ingin menjadikan seseorang perempuan sebagai isterinya. Sekiranya diketahui bahawa perempuan tersebut belum mempunyai ikatan pertunangan dengan sesiapa maka lelaki tersebut boleh melakukan peminangan. Namun demikian terdapat beberapa keadaan yang sering menjadi persoalan sama ada boleh atau tidak, haram atau harus untuk melakukan peminangan terutamanya berkaitan dengan tempoh iddah.

-Peminangan semasa  Iddah
Para Ulama bersependapat menyatakan bahawa haram melakukan peminangan secara langsung terhadap perempuan yang berada dalam iddah raj’I atau iddah ba’in, sama ada ba’in talaq tiga atau ba’in selain talaq tiga seperti fasakh perkahwinan kerana sabit haram perkahwinan sama ada haram tersebut dengan sebab keturunan atau susuan atau musaharah atau perempuan dalam iddah kematian suami atau iddah persetubuhan syubhah atau iddah persetubuhan pada perkahwinan syubhah.
Mazhab Maliki menambah, bahawa haram juga meminang perempuan yang sedang beristibra, (menunggu bersih rahim daripada kandungan) sama ada kerana zina atau rogol. Bahkan haram membuat perjanjian untuk berkahwin selepas iddah, walaupun perjanjian dilakukan oleh wali perempuan. Tetapi peminangan secara langsung diharuskan kepada bekas suami perempuan yang bercerai ba’in dengan sebab fasakh perkahwinan seperti perceraian tebus talaq (khal) atau kerana aib atau kerana li’an. Bahkan boleh melakukan aqad perkahwinan walaupun dalam keadaan iddah kerana iddah tersebut merupakan iddah suaminya.

-Peminangan secara tidak langsung

Para Ulama bersependapat menyatakan bahawa peminangan secara tidak langsung boleh dilakukan terhadap perempuan yang berada dalam iddah ba’in talaq tiga atau ba’in fasakh perkahwinan dengan sebab aib atau disebabkan li’an atau tebus talaq atau perceraian dengan sebab susuan atau perempuan  dalam iddah persetubuhan syubhah atau persetubuhan pada perkahwinan yang rosak ataupun mengikut mazhab Maliki dalam istibra’ dengan sebab zina atau rogol adalah haram. Kecuali perempuan dalam iddah raj’I, maka diharamkan meminang secara langsung.

bersambung......

No comments:

Post a Comment