Maksud perkahwinan ialah akad yang
menghalalkan di antara lelaki dengan perempuan hidup bersama dan menetapkan
tiap-tiap pihak daripada mereka hak-hak dan tanggungjawab. Dalam erti kata
lain, suatu akad yang menghalalkan persetubuhan dengan sebab perkataan yang
mengandungi lafaz nikah, perkahwinan dan sebagainya. Di dalam Al-Quran terdapat
banyak ayat-ayat yang menyebut mengenai pensyariatan perkahwinan dianjurkan
secara langsung atau tidak langsung kepada manusia sesuai dengan tuntutan
fitrah semulajadinya. Perkahwinan merupakan salah satu tuntutan agama Islam
yang sangat dianjurkan kepada umatnya. Allah berfirman dalam surah An-Nisaa’
ayat tiga yang bermaksud;
“Dan jika kamu takut tidak akan
dapat berlaku adil (bilah menikah) anak-anak yatim, maka nikahilah
wanita-wanita (lain) yang kamu senangi, dua, tiga atau empat. Tetapi, jika kamu
takut tidak dapatberlaku adil, maka seorang sajalah, atau hamba sahaya yang
kamu miliki.Yang demikian itulah yang lebih memungkinkan kamu terhindar dari
berlaku sewenang-wenangnya.”
Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, nikah diertikan
sebagai akad iaitu perjanjian yang mengandungi lafaz ijab dan qabul yang
menghalalkan pasangan lelaki dan perempuan untuk melakukan persetubuhan.
Dalam membicarakan perihal pernikahan maka terdapat beberapa
keadaan yang memboleh perkahwinan ini dilangsungkan atau ditangguhkan.
Seseorang diwajibkan untuk berkahwin sekiranya seseorang
itu mempunyai keupayaan dari segi kewangan untuk membayar “mahar”(mas kahwin)
dan mampu menyediakan nafkah isteri lahir dan batin. Beliau juga tidak berniat
untk menganiya isterinya selama berumah tangga. Di samping itu, beliau juga
yakin akan terdorong melakukan maksiat (zina) di sebabkan runtunan nafsu yang
kuat jika tidak berkahwin.
Seterusnya seseorang yang berkemampuan dari
segi zahir dan batin namun boleh menahan diri daripada melakukan maksiat maka
sunat baginya untuknya melangsungkan perkahwinan di usia muda. Manakala, jika
seseorang yang yakin tidak akan melakukan zina jika tidak berkahwin serta mampu
maka harus baginya untuk bernikah.
Apabila
seseorang itu bimbang jika dia berkahwin akan menzalimi isterinya. Di samping
itu, dia mempunyai kelemahan fizikal yang tidak mampu memberikan nafkah batin
kepada isterinya walaupun dari segi kewangan beliau mampu dan juga makruh
berkahwin sewaktu negara sedang menghadapi peperangan. Manakala bagi seseorang
yang tidak dapat menunaikan kewajipan-kewajipan terhadap isterinya lahir dan
batin dan mempunyai keyakinan akan menganiaya dengan itu haram keatasnya untuk
berkahwin.
Perkahwinan di alam pengajian memberikan pelbagai kelebihan
kepada pasangan tersebut, malahan juga kepada persekitaran yang mereka hadapi
selepas berkahwin. Antara kelebihan tersebut ialah:
Mengelakkan
zina dan gejala maksiat
Pemuda yang berkemampuan
bernikah amat digalakkan untuk mendirikan rumah tangga untuk mengelakkan
mereka terjebak dengan perbuatan zina. Sebagaimana yang kita sedia maklum
bahawa perbuatan zina dalam kalangan pemuda dan pemudi kini semakin meningkat,
lihatlah sahaja di dada-dada akhbar, kita sering digemparkan dengan isu buang
bayi yang dilakukan oleh para pemudi. Hal ini disebabkan kehadiran pelbagai
laman sosial maya yang memudahkan pemuda dan pemudi untuk mencari pasangan dan
berkenal-kenalan tanpa mempunyai sekatan, umpamanya laman facebook, tweeter, cupid,
sistem pesanan ringkas dan sebagainya. Perkembangan ini sedikit demi sedikit
mendedahkan seterusnya menjerumuskan golongan remaja kepada perlakuan seks
bebas, pergaulan melampau, gejala check
in dan sebagainya. Hal demikian berlaku apabila mereka sewenang-wenangnya
meluahkan perasaan, meluahkan keinginan, meluahkan nafsu dan kemudiannya
melampiaskannya dengan gejala zina yang merosakkan masyarakat. Maka wajarlah
langkah mencegah seperti perkahwinan di alam pengajian ini diamalkan oleh
masyarakat kita. Berdasarkan sunnah
Nabi, kita akan dapat mengelakkan pelakuan zina dan maksiat dek kerana pantulan
hawa nafsu yang meluap-luap dalam diri, sebagaimana sabda Nabi yang bermaksud;
“Wahai
generasi muda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaknya ia
kawin, karena ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan.
Barangsiapa belum mampu hendaknya berpuasa, sebab ia dapat mengendalikanmu.”
Di samping itu, pernikahan di alam
pengajian juga akan menyelamatkan sesebuah keluarga daripada fitnah, keaiban
dan cemuhan masyarakat apabila anak mereka melakukan perkara-perkara ke arah
zina seperti berdua-duaan, berpeluk-pelukan, dating, berpegang-pegangan tangan dan sebagainya. Perlakuan
tersebut kini menjadi darah daging generasi muda bahkan semakin berani
melakukannya di khalayak ramai. Perbuatan yang tidak menurut ajaran islam
sedemikian akan melahirkan generasi yang dianggap sebagai jahiliah moden
sehingga dilaknat oleh Allah SWT. Kerana terdapat juga segelintir remaja yang
sudah berkemampuan untuk melangsungkan pernikahan tetapi enggan melakukannya
kerana ini memuaskan nafsu dan keinginnya dengan hubungan yang tidak sah.
Golongan yang berbuat sedemikian selalunya
cenderung untuk melakukan gejala maksiat seperti menggauli pelacur dan
sebagainya. Maka tuntutan untuk mendirikan rumah tangga adalah wajib ke atas
mereka untuk mengelakkan perbuatan zina dan gejala maksiat. Rasulullah sudah
mengingatkan kepada kita tentang keengganan untuk melangsungkan pernikahan
sekiranya berkemampuan merupakan satu pengkhianatan terhadap sunnahnya,
sebagaimana sabdanya yang bermaksud;
"Kamu
berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling
takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan
kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan
perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah
pengikutku".
Menggalakkan perkahwinan Khitbah
“Barang siapa di
antara remaja berkahwin dalam usia muda ,maka menangislah syaitan . Dan ia
(syaitan) mengeluh, “Aduh celaka aku, agamanya telah dipelihara dari godaanku
.” HR. Ibnu ‘Addi.
Berpandukan
hadis di atas, sesungguhnya, setiap perkahwinan yang didirikan, maka
menyebabkan syaitan bersedih kerana manusia tersebut telah menutup pintu
maksiat bersama pasangan yang sah melalui pernikahan. Syaitan pula tidak dapat
menggoda manusia untuk melakukan maksiat.
Di
antara kelebihan dan keistimewaan perkahwinan di alam pengajian adalah
menggalakkan perkahwinan secara nikah khitbah. Nikah khitbah juga turut
dikenali sebagai nikah gantung. Nikah khitbah adalah sama dengan nikah biasa
mengikut hukum dan perundangan Islam yang terdiri daripada 5 rukun iaitu suami,
isteri, wali, saksi dan ijab dan qabul. Namun begitu, yang membezakan nikah
khitbah dan nikah biasa adalah, nikah khitbah pasangan suami dan isteri tidak
tinggal sebumbung atau tinggal bersama dalam tempoh-tempoh tertentu atas sebab
beberapa keadaan. Antaranya ialah, masih menuntut di pengajian, tidak mempunyai
kemampuan untuk menyewa rumah dan belum bersedia untuk menanggung komitmen
kehidupan berumahtangga. Pernikahan ini berkaitan dengan bebanan nafkah yang
tidak diwajibkan ke atas si suami sekiranya kehidupan suami isteri belum
berlaku. Walaupun pasangan suami dan isteri dinikahkan secara nikah khitbah, ia
tidak menghalang mereka untuk berjumpa seperti makan bersama, keluar bersama dan
boleh melakukan persetubuhan. Jika pasangan sudah melakukan persetubuhan, si
suami perlu dan wajib menaggung nafkah si isteri.
Membicarakan
tentang nikah khitbah ini, salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian
ulama’ adalah perkahwinan antara Rasulullah s.a.w dengan Siti Aisyah. Bukhari
dan Muslim telah meriwayatkan bahawa Rasulluah s.a.w telah mengahwini Siti
Aisyah ketika Siti Aisyah berumur 6 tahun dan mereka telah duduk serumah pada
umur Siti Aisyah 9 tahun.
Jumhur
Ulama’ berpendapat bahawa nafkah zahir hanya diwajibkan apabila si isteri
memenuhi syarat-syarat berikut iaitu isteri
menyerahkan diri kepada suami ( berpindah ke tempat suami ) , boleh melakukan
istimta' ( mengambil keseronokan ) , jima' ( bersetubuh ) , isteri tidak keluar
rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .
Dengan ini, nikah khitbah merupakan salah satu alternatif
yang boleh diambil jika pasangan ingin mengelakkan berlakunya maksiat ketika
masih di alam pengajian. Nikah khitbah adalah sah di sisi undang-undang Islam,
oleh itu, nikah khitbah ini juga untuk mencari barakah Illahi. Apabila pasangan
bernikah, maka Allah meredhakan kehidupan mereka, malah kehidupan suami dan
isteri lebih bahagia dengan perhubungan yang sah dan halal itu.
Hasilnya, dengan melakukan apa yang disukai oleh Allah,
menuruti perintahNya dan menjauhi ingkarannya dapat menyempurnakan agama Islam
dalam sesebuah sistem kekeluargaan.
Meningkatkan prestasi pelajar untuk lebih cemerlang
Seterusnya, kelebihan dan keistimewaan perkahwinan di alam
pengajian adalah ia dapat membantu untuk meningkatkan prestasi pelajar untuk
lebih cemerlang. Hal ini dapat dibuktikan dengan pelbagai kejayaan yang banyak
dilaporkan di media-media tentang kejayaan akademik mereka.
Pasangan suami isteri yang berkahwin ketika di alam pengajian
lebih mendapat semangat baru untuk belajar. Dengan itu, tidak dinafikan bahawa
mereka memperolehi keputusan yang cemerlang dalam pelajaran dan peperiksaan.
Dengan ikatan perkahwinan, menjadikan seseorang itu lebih fokus dalam mencapai
impian. Malahan itu, seseorang yang berkahwin juga lebih tenang jiwanya dan
matamat hidup mereka lebih jelas. Dengan sokongan yang diberikan oleh pasangan
mereka, membuatkan mereka lebih bersemangat dan focus dalam pelajaran.
Sebagai contoh, sepasang pelajar yang mengambil jurusan yang
sama iaitu Diploma Kejuruteraan Elektronik, Siti Hajar Aiyshah Yunus dan suami,
Muhammad Suffian A. Rahim. Mereka telah berkahwin pada tahun kedua dan kini
telah dikurniakan dua orang anak dan itu tidak menjadi penghalang kepada
pasangan ini untuk mencapai kejayaan dalam bidang akademik. Pada Hari
Konvekesyen mereka, kedua-dua pasangan ini berjaya memperolehi purata nilai
gred kumulatif (CGPA) yang memberangsangkan. Siti Hajar Aiyshah memperoleh CGPA
sebanyak 3.68, manakala suaminya pua sebanyak 3.21. Pasangan ini menerima
Diploma Universiti Teknologi Malaysia (UTM) bagi Graduan Kerjasama dan Program
Eksekutif.
Walaupun kedua-duanya mempunyai komitmen yang lain, namun
tanggungjawab sebagai seorang pelajar tidak membantutkan mereka untuk lebih
berjaya daripada orang lain. Malah, ia juga tidak membebankan mereka.
Pasangan yang berkahwin di alam pengajian saling memotivasikan
pasangan mereka untuk lebih berjaya dalam pelajaran. Dengan semangat yang
diberikan oleh pasangan masing-masing, ini umpama mereka saling membantu antara
satu sama lain agar mereka lebih fokus dalam pembelajaran. Dalam aspek agama, jika
pasangan itu belum berkahwin tetapi menjalinkan hubungan yang tidak halal,
mereka lebih cenderung untuk melakukan maksiat. Hidup mereka juga tidak tenang,
sebaliknya jika pasangan itu sudah berkahwin, mereka lebih tenang kerana mereka
terhindar daripada melakukan maksiat yang boleh merosakkan dan menjatuhkan
prestasi mereka dalam pelajaran.
Pasangan akan lebih bertanggungjawab
Permulaan memikul tanggungjawab yang
besar, menjadikan seseorang itu lebih bersedia menjalankan tanggungjawab ke
atas tanggungan yang dipikulnya. Apabila pasangan yang masih di alam pengajian
sudah berkahwin, mereka akan lebih bertanggungjawab kerana mempunyai keluarga
untuk diurus. Pasangan akan mengubah sikap yang negatif kepada positif kerana
mereka sedar bahawa mereka bukan lagi dibawah tanggungan ibu dan bapa tetapi
merupakan tanggungjawab sendiri untuk menjaga keluarga. Pasangan yang masih
menuntut sering mengalami masalah membahagikan masa antara belajar dan
menjalankan tanggungjawab sebagai suami atau isteri. Oleh itu, masalah tersebut
menjadikan mereka lebih bertanggungjawab membahagikan masa sebaik mungkin.
Tuntutan masa juga membuatkan mereka lebih fokus dalam pelajaran ketika di
kelas dan menyediakan masa yang bermanfaat dalam mengurus rumah tangga.
Di samping itu, mereka akan lebih
berkomitmen terhadap pelajaran dan rumah tangga. Mereka akan lebih berhati-hati
ketika memikirkan cara mengendalikan rumah tangga terutama bagi suami yang
perlu menyediakan nafkah kepada isteri dan anak-anak. Seperti firman Allah
S.W.T dalam surah An-Nisa ayat 34 yang bermaksud:
“Dan kewajipan suami memberi makan
dan pakaian kepada isteri dengan cara yang baik”.
Kebanyakan
pasangan yang berkahwin dalam usia muda dan masih dalam pengajian, mereka akan
menjadikan cabaran berumah tangga ini sebagai salah satu faktor bagi mereka
untuk lebih berpendirian, berdisiplin serta memberi sepenuh perhatian dan
tenaga kepada keluarga yang telah terbina.
Selain itu, tanggungjawab
tegur-menegur serta nasihat-menasihati perlu ada dalam hubungan suami isteri.
Teguran secara berhikmah dapat menjaga aib pasangan dan dapat saling perbaiki
diri dalam melayari bahtera rumah tangga. Daripada Hadis Riwayat Bukhari dan
Muslim, Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
“Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga
wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan
sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang dibahagian teratas. Sekiranya kamu
biarkan sahaja, dia akan terus bengkok selama-lamanya, justeru,
berpesan-pesanlah kepada wanita.”
Daripada
hadis tersebut, jelas menunjukkan bahawa suami bertanggungjawab dalam mendidik
isteri dengan sebaik-baiknya. Hal ini, suami akan berusaha perbaiki diri dengan
ilmu terutamanya ilmu fardhu ain supaya suami dapat mendidik isteri dan
zuriatnya. Begitu juga sebaliknya bagi isteri. Isteri perlu menasihati serta
menegur suami dengan cara yang sangat berhikmah ketika mereka lupa atau lalai.
Tanggungjawab tegur-menegur pasangan dapat membahagiakan dan mententeramkan
suasana rumah tangga dan menjadikan mereka sentiasa perbaiki kekurangan diri.
Allah
S.W.T berfirman dalam Surah Ar-Ruum ayat 21 yang bermaksud:
“Antara
tanda-tanda kebesaran-Nya, Dia menjadikan untuk kamu pasangan dari jenis kamu
sendiri untuk kamu tinggal tenteram di sampingnya dan dijadikan antara kamu
kasih sayang dan belas kasihan. Semuanya itu menjadi tanda-tanda bagi orang
yang berfikir.”
Dalam
potongan surah tersebut, jelas menyatakan bahawa fitrah manusia memerlukan
kasih sayang antara pasangan suami isteri. Suami dan isteri bertanggungjawab
memberikan kasih sayang antara satu sama lain bagi memastikan kebahagiaan rumah
tangga menjadi suatu kenyataan. Sesungguhnya kasih sayang juga merupakan sifat
Allah yang sangat dituntut untuk diamalkan bagi hamba-hamba-Nya yang taat.
Mengejar pahala yang berganda
Suami dan isteri yang menjalankan
tanggungjawab dengan ikhlas, akan diberikan ganjaran pahala oleh Allah S.W.T.
Contohnya, suami yang menyediakan keperluan isteri dan keluarganya akan beroleh
pahala. Begitu juga isteri yang melaksanakan kerja rumah dengan ikhlas akan
diberikan ganjaran pahala, malah jika suami yang mengimami isteri menunaikan
solat secara berjemaah sudah pasti akan mendapat ganjaran pahala yang berlibat
kali ganda.
Kasih
sayang yang terjalin dengan ikatan yang halal sudah pasti mendapat pahala dan
reda disisi Allah. Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud “Apabila pasangan
suami isteri berpegangan tangan, dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari
mereka”. Bahkan ketika suami isteri memandang wajah antara satu sama lain juga
mampu perolehi pahala. Sabda Rasulullah ini jelas menunjukkan bahawa Allah
S.W.T meredai dan mengiktiraf hubungan suami isteri dan menjanjikan ganjaran
pahala yang sangat besar selagi tidak melanggar larangan-Nya.
Apabila pasangan suami isteri yang masih dalam
pengajian berniat bernikah dijalan dakwah, sudah pasti akan memperoleh pahala
yang berganda daripada Allah S.W.T. Sabda Rasulullah S.A.W, “Apabila seseorang
melaksanakan pernikahan, bererti dia telah menyempurnakan separuh agamanya, maka hendaklah dia menjaga
yang lain dengan bertaqwa kepada Allah.” (Hadis Riwayat Baihaqi dari Anas bin
Malik). Dakwah boleh dijalankan dalam kalangan keluarga mahupun rakan-rakan
bahkan orang sekeliling. Contohnya, suami berdakwah kepada isteri dengan
menasihati supaya memperbaiki diri dengan mengeratkan hubungan kepada Allah.
Isteri atau suami pula bercerita tentang kebahagiaan, ketenangan dan bebas dari
maksiat setelah bernikah kepada rakan-rakan mereka. Hubungan bahagia yang
diredai Allah itu pula, dapat dilihat oleh masyarakat sekeliling dengan melihat
bukti bahagianya hubungan suami isteri tersebut. Secara tidak langsung, suami
isteri tersebut telah menyampaikan dakwah dengan meyakinkan masyarakat bahawa
perkahwinan di alam pengajian itu dapat mengelakkan murka Allah.
Selain
itu, pahala dapat diperoleh daripada sikap pasangan suami isteri tersebut,
seperti sikap mengambil berat, berkasih sayang dan sebagainya. Apabila suami
menyatakan masalah kepada isterinya, isteri tersebut menasihati dan memberi
semangat kepada suami untuk mengharungi dan menyelesaikan masalah tersebut,
maka si isteri itu memperoleh pahala. Sikap isteri yang mengambil berat itu,
menjadi salah satu punca kekuatan semangat kepada suami. Secara tidak langsung,
suami akan berasa lebih tenang disisi isteri dan kasih sayang yang terjalin
bertambah erat.
Meringankan
beban ibu bapa
Seterusnya, perkahwinan di alam
pengajian secara tidak langsung meringankan beban ibu bapa. Tidak dapat
dinafikan, setiap ibu bapa di dunia ini pasti akan merasakan perasaan sebegini
ketika anak-anak yang selalu ada di hadapan mata pergi melanjutkan pelajaran
tidak kira di dalam atau luar negara, jauh atau dekat. Perasaan bercampur-baur
antara gembira dan cemas, memikirkan kepentingan masa depan dan keselamatan
setiap anak. Hati mereka ibarat pantai yang dilanda badai.
Oleh itu, perkahwinan di alam
pengajian seakan telah menjadi adat dalam masyarakat hari ini sekaligus
meringankan beban ibu bapa. Mungkin tidak meringankan dari segi kewangan tetapi
meringankan soal penjagaan dan keselamatan anak-anak. Perkahwinan di alam
pengajian secara tidak langsung telah menetapkan bahawa anak gadis terutamanya
kini selamat di bawah jagaan suami. Walaupun berlainan universiti, ianya bukan
penghalang untuk kita menafikan tentang hal ini. Perkahwinan akan mendidik jiwa
remaja untuk belajar erti tanggungjawab dan komitmen yang lebih. Misalnya,
seorang isteri pastinya lebih mengawal tindakan berbeza dengan kelincahan
ketika masih gadis.
Selain itu, dunia remaja hari ini
semakin mencabar dengan godaan nafsu. Kita tidak dapat menafikan bahawa syaitan
itu sentiasa menggoda setiap umat manusia seperti mana yang telah dijanjikan
dengan Allah. Godaan yang paling kritikal ialah nafsu. Remaja hari ini telah
menganggap hubungan berpasangan atau ‘couple’ adalah lumrah hidup dan seakan
telah menjadi satu adat. setiap saat,
setiap waktu, setiap hari, setiap detik, anak muda remaja dan belia kita dibom
dari segenap penjuru dengan pelbagai bentuk godaan peluru berpandu yang
membangkitkan naluri seksual masing-masing.
Setiap remaja apabila sudah baligh, umur meningkat, tiada
godaan sekalipun, keinginan akan timbul juga secara automatiknya. Maka secara
logiknya, pasti keinginan seksual itu boleh terangsang berpuluh lipat kali
ganda dan berlaku pada tahap yang lebih awal lagi. Masalah pergaulan bebas
sangat membimbangkan sehingga berlaku penzinaan. Tidak boleh hendak menyalahkan
ibu bapa yang tidak boleh awasi mereka 24 jam, dan tidak boleh hendak
menyalahkan anak muda semata kerana cabaran yang melampau sana sini.
Oleh yang demikian, langkah yang perlu diambil untuk
menyelesaikan masalah ini ialah bernikah. Hal ini secara tidak langsung
meringankan beban kerisauan yang wujud dalam hati setiap ibu bapa. Pernikahan
di alam pengajian ini sekurang-kurangnya menjaga spiritual remaja dari
dikotori. Maka, ibu bapa harus berusaha mencari jalan atau mengizinkan untuk
membolehkan anak-anak muda ini bernikah awal untuk memastikan jiwa dan spiritual
anak itu sentiasa bersih. Dan perkahwinan hanya satu-satunya jalan untuk
memenuhi keinginan seksual secara sah dan diredhai Allah.
Dan Islam memang menggalakkan anak-anak muda itu supaya
bernikah awal. Kerana Islam itu melihat jiwa anak-anak pasti akan terancam
lebih-lebih lagi dengan godaan yang datang dari pelbagai arah dalam masa yang
sama. Di dalam al-Quran, Allah berfirman:
"Dan kahwinkanlah orang-orang yang bujang di antara kamu. Jika mereka
miskin, Allah akan memberi kemampuan kepada mereka..." (24:32)
Memang benar anak muda diajar untuk berpuasa bagi menahan
nafsu, menjaga pandangan dan sebagainya, tetapi sampai bila? Bukan
mudah untuk mengawal keinginan nafsu, dan mereka ini sentiasa berhadapan dengan
godaan terus-menerus, setiap detik, setiap ketika, yang boleh mennyebabkan 'nerve
breakdown', jiwa tertekan, anak muda akan susah hendak memberi tumpuan dalam
pembelajaran.
Jalan pembuka rezeki
Selain itu, pernikahan juga adalah jalan pembuka rezeki
kepada kita.
Allah juga telah berfirman:
“Dan
kahwinilah orang yang sendirian di antara kamu, dan orang yang layak
(berkahwin) daripada hamba yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah
akan mengkayakan mereka daripada rezeki-Nya. Dan Allah Maha Luas Pemberian-Nya
dan Maha Mengetahui.” (Surah al-Nur, ayat 32)
Bantuan
kewangan dari ibu bapa yang mempunyai kewangan yang baik. Ibu bapa
yang berkemampuan memang digalakkan supaya menyokong anak-anak ni supaya kahwin
awal dan bantu yang mana perlu. Kalau Islam itu menggalakkan kita untuk
menolong orang susah, orang miskin, apatah lagi menolong anak sendiri sehingga
mereka boleh berdikari, pasti banyak dan melimpah-ruah lagi ganjarannya.
Bantuan
masyarakat atau pertubuhan. Sekiranya kita
mempunyai Islamic organisasi yang menyediakan dana untuk menolong anak-anak ini
kahwin awal. Mengikut sejarah , satu ketika seorang lelaki ditangkap dan dibawa
ke Saidina Ali atas perlakuan yang tidak sopan. Selepas Ali memberikan hukuman
yang sepatutnya, beliau mengahwinkan pemuda ini dengan menggunakan kewangan
negara. Maka di sini Saidina Ali telah memberi contoh bagaimana masyarakat
boleh menolong orang muda untuk berkahwin.
Perkahwinan
tanpa beban kewangan di mana si teruna dan
dara itu bolehlah melaksanakan akad sahaja untuk menghalalkan hubungan. Tetapi
mereka boleh tangguh dari membuat majlis perkahwinan yang menelan kos itu,
mungkin selepas habis belajar, sudah bekerja, kemudian apabila duit sudah
banyak, kita boleh meraikannya. Dan mereka ini dibenarkan saling berjumpa
kerana mempunyai hubungan yang halal.
Mereka menjalankan akad dan majlis
perkahwinan,tetapi tangguh juga dari menimang anak, dan hidup secara "simple lifestyle"
atau sederhana. Maka dengan cara ni juga, mereka dapat memenuhi naluri
masing-masing, dan dalam masa yang sama beban kewangan itu dapat dielakkan.
Sekiranya kita
khusus untuk ibu bapa mengharapkan anak-anak supaya kewangan mereka seimbang
terlebih dahulu selepas itu baru boleh berkahwin, mereka akan mengambil masa
yang lama dan berkemungkinan dalam tempoh itu akan berlaku perkara yang tidak
diingini.
Maka, apabila kita
memahami perspektif dari sudut pandangan Islam yang menggalakkan perkahwinan
awal, maka kita boleh lihat bukan perkara mustahil bagi pelajar-pelajar, untuk
berkahwin dan dalam masa yang sama meneruskan pelajaran mereka, tinggal bersama
di rumah ibu bapa, atau satu bilik yang disewa di universiti. Mereka boleh
teruskan kehidupan yang sama mudahnya sepertimana kehidupan mereka sebagai
pelajar.
Kahwin awal itu
memang digalakkan, tetapi mental dan emosional, ilmu perlu diperlengkapkan
supaya masing-masing menyedari tanggungjawab dalam kehidupan berumahtangga.
Taqwa, mesti penuh di dada, barulah rumah tangga itu bercahaya.
Kesimpulan
Pernikahan di usia muda merupakan satu tuntutan agama yang
seharusnya diamalkan dan diperaktikkan dalam kalangan masyarakat kita. Pelbagai
kesan yang telah dibincangkan menjurus kepada kebaikan dan kelebihan apabila
mendirikan rumah tangga di usia muda menjamin keimanan dan ketaqwaan diri kepada
hukum Allah SWT. Pada dasarnya, anjuran tersebut bertujuan untuk menjaga
kehormatan diri, keluarga dan agama agar norma kehidupan yang telah digariskan
oleh syarak terus diamalkan untuk memperoleh keberkatan dan keredaan Allah SWT.
Kepentingan yang jelas untuk mendirikan rumah tangga dikuatkan dengan hadis
nabi sebagaimana sabdanya yang bererti;
“Wahai pemuda, sesiapa di antara kamu yang telah mampu
mmengeluarkan belanja pernikahan, maka hendaklah dia menikah, kerana menikah
itu akan menjaga pandangan dan memelihara kemaluan...” (Hadis Riwayat
al-Bukhari)
Rasullullah telah
menganjurkan agar perkahwinan sepatutnya dilakukan oleh lelaki muda sebaik
sahaja sudah mempunyai kemampuan untuk mengeluarkan maskahwin. Tuntutan untuk
mengadakan pernikahan ini memberi peluang kepada umat manusia yang sememangnya
dicipta mempunyai rasa ingin menyayangi, disayangi,saling menyayangi terhadap
kaum bertentangan terus murni dan suci tanpa dinodai oleh gejala maksiat yang
dibenci Allah SWT.
Selain itu, ibu
bapa seharusnya memainkan peranan untuk membantu dan menuntun anak remaja
mereka yang cenderung untuk mendirikan rumah tangga dengan galakan dan
bimbingan. Nasihat yang baik berdasarkan pengalaman sepatutnya diberikan kepada
anak-anak supaya gejala maksiat dan perkara-perkara keji yang lainnya tidak
terus berleluasa. Sehubungan dengan itu, ibu bapa perlulah sentiasa menyatakan
sokongan sekiranya anak-anak meluahkan rasa untuk berkahwin awal. Dengan
sokongan tersebut maka anak-anak akan dapat melahirkan, menzahirkan serta
meluahkan perasaan cinta kepada kaum bukan sejenis dengan cara yang
sesungguhnya. Ibu bapa perlulah yakin dengan kekuasaan dan kebesaran Allah SWT
untuk menentukan rezeki anak-anak mereka apabila sudah mendirikan rumah tangga
kelak. Sesungguhnya, ibu bapa yang meyakini kebijaksanaan Allah akan dibalas
dengan anak yang soleh dan solehah kelak sekiranya memudahkan urusan pernikahan
anak mereka. Sememangnya Allah Maha kuaasa atas tiap-tiap sesuatu urusan
termasuklah berkaitan dengan pernikahan.
MasyaAllah..
ReplyDelete