RUKUN NIKAH
Wali
Wali merupakan orang yang mempunyai kuasa melakukan akad nikah terhadap mereka yang berada di bawah kuasanya sebagaimana yang telah diberikan oleh syara’. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Rasulullah s.a.w;
Wali merupakan orang yang mempunyai kuasa melakukan akad nikah terhadap mereka yang berada di bawah kuasanya sebagaimana yang telah diberikan oleh syara’. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Rasulullah s.a.w;
“Tidak sah perkahwinan tanpa wali”
(Diriwayatkan
oleh Ahmad, Abu Daud, Tarmizi dan Ibnu Majah)
Para Ulama pula menetapkan beberapa syarat yang
perlu kepada seorang wali atau wakilnya untuk melakukan akad nikah.
i. Lelaki
Kebanyakan Ulama menyatakan bahawa
orang yang melakukan akad adalah kaum lelaki, sama ada wali atau wakilnya
kerana perempuan tidak berhak untuk melakukan akad (ijab dan qabul) sama ada
untuk dirinya atau untuk orang lain walaupun dengan kebenaran walinya. Aqad
yang dilakukan oleh kaum wanita adalah tidak sah kecuali bagi mazhab Hanafi
yang mengiktiraf bahawa akad yang dilakukan oleh perempuan adalah sah
berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a.
Maksudnya: Daripada Aisyah r.a beliau berkata,
Nabi S.A.W bersabda “mana-mana perempuan yang mengahwinkan dirinya dengan tidak
mendapat persetujuan walinya, maka perkahwinan itu adalah batal.” Baginda
mengulang tiga kali. “Jika telah berlaku persetubuhan maka bagi perempuan
maskahwin dengan sebab persetubuhan itu, jika berlaku pertelingkahan maka sultan
menjadi wali kepada mereka yang tidak mempunyai wali.
ii. Berakal: Tidak termasuk;
a. Kanak-kanak
yang belum berakal dan mumayyiz. Manakala aqad yang dilakukan oleh kanak-kanak
yang telah berakal, tetapi mumayyiz adalah sah dengan syarat mendapat kebenaran
walinya kerana kanak-kanak masih sibuk dengan permainan.
b. Orang gila
sepanjang masa. Manakala gila sekali sekala menurut pendapat yang lebih sahih daripada mazhab
Syafi’i menyatakan bahawa aqad yang dilakukan oleh orang gila sekali sekala
adalah tidak sah. Sebagaimana juga aqad yang dilakukan oleh orang gila
sepanjang masa kerana hilang keahliannya.
c. Mereka yang
cacat pemikirannya (tergangu pemikirannya), lambab pemikiran atau bodoh atau
kerana terlalu tua.
d. Orang yang
berpanyakit pitam, tidak sah aqad nikah
tersebut dilakukan semasa pitam, sebagaimana juga orang tidur dan diwajibkan
menunggu sehingga sembuh daripada pitam.
e. Orang yang
mabuk.
f. Orang yang sakit dan tidak dapat memikirkan
perkara lain selain daripada penyakitnya dan tidak dapat membezakan antara
kemaslahatan dan kemudaratan.
iii. Sampai umur (Baligh)
Tidak
termasuk kanak-kanak yang belum sampai umur dan belum mumayyiz. Manakala
kanak-kanak yang mumayyiz dan berumur sepuluh tahun, yang melakukan aqad adalah
dikira sah mengikut mahzhab Hanafi.
iv. Merdeka
Tidak
termasuk hamba, kerana hamba tidak berhak menjadi wali sama ada menjadi wali
kepada hamba atau kepada mereka yang merdeka dan hamba tidak mempunyai
kelayakan untuk menjadi wali.
v. Bersifat adil
Tidak
termasuk mereka yang fasiq, mengikut mazhab Syafi’I dan mazhab Hambali.
Manakala mengikut mazhab Hanafi pula menyatakan bahawa wali yang fasiq tidak
menghalang daripada melakukan aqad perkahwinan bahkan aqad tersebut adalah sah.
vi. Seagama dengan mereka yang diwalikan
Tidak
termasuk mereka yang berlainan agama dengan perempuan yang diwalikan bahkan
aqad perkahwinan yang dilakukan oleh hakim atau sultan, bersandarkan kepada
Firman Allah S.W.T;
Maksudnya: Dan orang yang beriman, lelaki dan
perempuan setengah mereka menjadi wali kepada yang lain.
teda tmpat like ka..?hee
ReplyDeleteada share p FB ada tu nnt..ekekeke :P
ReplyDelete