Saturday 15 June 2013

Ilmu Kekeluargaan membina kebahagiaan

RUKUN NIKAH
Wali
Wali merupakan orang yang mempunyai kuasa melakukan akad nikah terhadap mereka yang berada di bawah kuasanya sebagaimana yang telah diberikan oleh syara’. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis Rasulullah s.a.w;

“Tidak sah perkahwinan tanpa wali”
                                   (Diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud, Tarmizi dan Ibnu Majah)

Para Ulama pula menetapkan beberapa syarat yang perlu kepada seorang wali atau wakilnya untuk melakukan akad nikah.
i. Lelaki
Kebanyakan Ulama menyatakan bahawa orang yang melakukan akad adalah kaum lelaki, sama ada wali atau wakilnya kerana perempuan tidak berhak untuk melakukan akad (ijab dan qabul) sama ada untuk dirinya atau untuk orang lain walaupun dengan kebenaran walinya. Aqad yang dilakukan oleh kaum wanita adalah tidak sah kecuali bagi mazhab Hanafi yang mengiktiraf bahawa akad yang dilakukan oleh perempuan adalah sah berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a.

Maksudnya: Daripada Aisyah r.a beliau berkata, Nabi S.A.W bersabda “mana-mana perempuan yang mengahwinkan dirinya dengan tidak mendapat persetujuan walinya, maka perkahwinan itu adalah batal.” Baginda mengulang tiga kali. “Jika telah berlaku persetubuhan maka bagi perempuan maskahwin dengan sebab persetubuhan itu, jika berlaku pertelingkahan maka sultan menjadi wali kepada mereka yang tidak mempunyai wali.

ii. Berakal: Tidak termasuk;
a. Kanak-kanak yang belum berakal dan mumayyiz. Manakala aqad yang dilakukan oleh kanak-kanak yang telah berakal, tetapi mumayyiz adalah sah dengan syarat mendapat kebenaran walinya kerana kanak-kanak masih sibuk dengan permainan.
b. Orang gila sepanjang masa. Manakala gila sekali sekala menurut  pendapat yang lebih sahih daripada mazhab Syafi’i menyatakan bahawa aqad yang dilakukan oleh orang gila sekali sekala adalah tidak sah. Sebagaimana juga aqad yang dilakukan oleh orang gila sepanjang masa kerana hilang keahliannya.
c. Mereka yang cacat pemikirannya (tergangu pemikirannya), lambab pemikiran atau bodoh atau kerana terlalu tua.
d. Orang yang berpanyakit pitam, tidak sah  aqad nikah tersebut dilakukan semasa pitam, sebagaimana juga orang tidur dan diwajibkan menunggu sehingga sembuh daripada pitam.
e. Orang yang mabuk.
f. Orang yang sakit dan tidak dapat memikirkan perkara lain selain daripada penyakitnya dan tidak dapat membezakan antara kemaslahatan dan kemudaratan.

iii.  Sampai umur (Baligh)
Tidak termasuk kanak-kanak yang belum sampai umur dan belum mumayyiz. Manakala kanak-kanak yang mumayyiz dan berumur sepuluh tahun, yang melakukan aqad adalah dikira sah mengikut mahzhab Hanafi.

iv.  Merdeka
Tidak termasuk hamba, kerana hamba tidak berhak menjadi wali sama ada menjadi wali kepada hamba atau kepada mereka yang merdeka dan hamba tidak mempunyai kelayakan untuk menjadi wali.

v. Bersifat adil
Tidak termasuk mereka yang fasiq, mengikut mazhab Syafi’I dan mazhab Hambali. Manakala mengikut mazhab Hanafi pula menyatakan bahawa wali yang fasiq tidak menghalang daripada melakukan aqad perkahwinan bahkan aqad tersebut adalah sah.

vi. Seagama dengan mereka yang diwalikan
Tidak termasuk mereka yang berlainan agama dengan perempuan yang diwalikan bahkan aqad perkahwinan yang dilakukan oleh hakim atau sultan, bersandarkan kepada Firman Allah S.W.T;

Maksudnya: Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan setengah mereka menjadi wali kepada yang lain.

2 comments: