Monday 2 January 2012

Ikhlaskah Kita Dalam Bersahabat?

        Mengukur nilai persahabatan nampak mudah tetapi hakikatnya ia bukanlah boleh dilakukan sehari dua. maklumlah..hati manusia ini berubah-ubah. Hari ini dia memang kawan kita kerana mungkin sependapat, banyak persamaan, minat pun sama tetapi bila sudah lama kenal tersua cacat celanya.
        Ditakdirkan sahabat yang selama ini kita anggap sangat memahami kita tetapi tiba-tiba berubah sikap kerana sikap kita yang kurang menyenangkan hatinya, sanggupkah kita melerai ikatan persahabatan dek kerana kesilapan yang kadang-kala cuma remeh-temeh?
        Sebelum menilai sejauh mana kawan yang selama ini dianggap sahabat kita itu benar-benar jujur dalam persahabatan, tanyalah diri sendiri sejauh mana kita ikhlas bersahabat dengan orang lain. Jika kita benar-benar ikhlas bersahabat tetapi kawan kita pula tidak tahu menghargai keikhlasan kita, memanglah hati terasa pedih.
        Tetapi sekurang-kurangnya kita tidaklah mencemarkan nilai persahabatan dengan menguburkan persahabatan yang dibina sekian lama semata-mata silap sahabat yang mungkin tidak sebesar mana. Ikhlasnya persahabatan tidak ternilai dengan harta benda termahal sekalipun di dunia ini.
        Percayalah erti persahabatan yang paling bermakna hanya terbina dengan keikhlasan yang tidak berbelah bahagi. Janganlah hanya sekadar tahu berkata-kata apabila bersahabat kerana kata-kata takkan bermakna jika dibiarkan kata-kata itu begitu sahaja.
        Tanyalah hati dan diri masing-masing, adakah kita ikhlas bersahabat atau kawan hanya sekadar kawan kerana hakikatnya seribu orang mampu menjadi kawan namun seorang sahabat yang benar-benar bergelar sahabat belum tentu lagi.
        Sentiasalah memohon petunjuk dan pertolongan dari yang Maha Esa dalam bersahabat. Selalulah mendoakan kebaikan sahabat kita dan terimalah seadanya siapa sahabat kita kerana Seorang sahabat lebih bermakna daripada sekumpulan golongan cerdik pandai.




Berkawanlah selagi ada hati,
Carilah insan selagi ada yang sudi,
Gembiralah selagi ada yang menghargai,
Dan 'ingatlah' SAHABAT selagi terasa ianya bererti..Ingatlah^^

No comments:

Post a Comment