Monday 30 December 2013

Sihir

Perkataan sihir dalam bahasa Arab diambil daripada kata ‘sahara’, iaitu akhir waktu malam dan awal terbitnya fajar, kerana ketika itu bercampur antara gelap da terang, sehingga sesuatu menjadi tidak jelas. Erti lain daripada perkataan sihir adalah segala sesuatu yang halus dan lembut, atau segala hal yang tersembunyi, samar dan tidak terlihat asal usulnya sehingga menipu pandangan seakan melihat sesuatu sedangkan ianya tidak ada.
    Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, sihir didefinisikan sebagai perbuatan atau kejadian luar biasa yang dilakukan oleh manusia secara tersembunyi (ghaib) yang melibatkan makhluk halus. Sihir melibatkan dua pelaku yang berbeza iaitu manusia dan makhluk halus yang menjadi sebab utama berlakunya perkara yang luar biasa. Selain itu, menurut etimologinya sihir bermaksud sesuatu yang  halus atau  tersembunyi. Allah SWT menegaskan bahawa melakukan sihir merupakan perkara yang mendekatkan diri kepada kekafiran dan dan menjauhkan diri daripada-Nya. Sebagaimana Firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 102 yang bermaksud;
“Hanya Syaitan-Syaitan itulah yang kafir (mengerjakan sihir), mereka mengajarkan sihir kepada manusia.”
    Berdasarkan kepada Firman Allah SWT diatas, pada hakikatnya sihir adalah tiupan atau khayalan dan gambaran-gambaran yang pada hakikatnya tidak wujud. Sihir adalah sesuatu yang dihasilkan oleh tukang sihir dengan pertolongan dan bantuan makhluk halus seperti jin, dan iblis sebagai balasan mengamalkan sesuatu amalan seperti memuja dan menyembah iblis dan jin.  
    Orang-orang yang melakukan sihir sebenarnya adalah orang yang dipalingkan daripada pengetahuan yang hakiki. Mereka melakukan kebatilan dengan menyembah sesuatu melainkan Allah SWT. Dalam menjelaskan perihal sihir, Allah SWT berfirman dalam surah al-Hijr pada ayat 15  yang bermaksud;
“Bahkan kami adalah orang-orang yang yang terkena sihir.”

    Berdasarkan pendapat Al-Laits, sihir dari segi bahasa adalah suatu perbuatan yang dapat mendekatkan diri kepada syaitan dengan bantuannya. Manakala berdasarkan pendapat Al-Zahari, asas kepada perbuatan sihir adalah memalingkan sesuatu daripada hakikat yang sebenarnya kepada sesuatu yang lain. Ibnu Manzur menambah bahawa, seakan-akan tukang sihir memperlihatkan kebathilan dalam mewujudkan kebenaran dengan mengambarkan sesuatu yang sebenarnya tidak seperti hakikat yang sebenarnya. Ibnu Aisyah juga memberikan pendapat dengan berkata; “Orang Arab menyebut sihir dengan kata as-Sihr kerana ianya menghilangkan kesihatan menjadi sakit.
    Sehubungan dengan itu, menurut Ibnu Faris, sihir ialah dengan menampakkan kebathilan dalam usaha mewujudkan kebenaran. Di dalam kitab Al Mu’jamul Wasiith disebutkan bahawa sihir adalah sesuatu yang dilakukan secara lembut atau halus dan tersembunyi. Sedangkan di dalam kitab Muhiithul Muhiith menyebutkan bahawa sihir adalah tindakan memperlihatkan sesuatu dengan penampilan yang paling bagus, sehingga ia mampu menipu dan memperdayakan manusia.
    Manakala sihir dari segi terminologi  sebagaimana yang dinyatakan oleh Abu Muhammad Abdullah bin Ahmad bin Muhammad bin Qudamah al-Maqdisi, sihir adalah azimat, jampi serapah, mentera dan sebutan-sebutan yang dapat mempengaruhi hati, akal dan tubuh manusia. Menurut beliau lagi, sihir dapat menyakiti, membunuh dan memisahkan antara suami isteri, menimbulkan kebencian antara sesama manusia dan juga boleh membuatkan manusia saling mencintai antara satu sama lain. Dengan kata lain, sihir adalah tipu daya syaitan dan iblis dengan melalui tukag sihir iaitu dukun, paranormal dan sebagainya.
    Al-Qurtubi pula memberikan makna sihir sebagai sesuatu yang mengelabui pandangan dengan cara menipu, seserti seseorang yang melihat fatamorgana dari kejauha dan ia mengiranya seolah-olah itu adalah air. Al-Baidhawi pula mendefinisikan sihir sebagai hal-hal yang bertujuan untuk mendapatkan keperluan dengan melakukan penyembahan kepada syaitan, di mana manusia tidak mampu melakukannya. Manakala Abu Bakar ibnu Al-Arabi seorang pakar tafsir bermazhab Maliki berpendapat bahawa sihir adalah ucapan-ucapan yang mengandung pengagungan selain Allah yang dipercayai oleh pengamalnya mampu menghasilkan dengan kemampuannya.
    Sehubungan dengan itu, sihir dari segi istilah dibahagikan kepada dua iaitu yang pertama adalah buhul-buhul dan mentera-mentera yakni bacaan-bacaan dan mentera-mentera yang dijadikan perantara oleh tukan sihir untuk meminta bantuan daripada syaitan dan iblis dengan rancangan memberikan kemudaratan, kesakitan, kesengsaraan, kelumpuhan dan kerosakan kepada orang yang disihir. Dengan kata lain, tukang sihir sebenarnya mengabadikan diri dengan mengamalkan mentera-mentera dan bacaan tersebut sebagai balasan kepada usaha dan perbuatan iblis melakukan perkara-perkara luar biasa, ghaib dan mistik. Namun Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 162 yang bermaksud;
“Dan mereka itu (ahli sihir) tidak akan mampu memberikan kemudaratan dengan sihirnya kepada sesiapapun kecuali dengan izin Allah”.
    Keduanya, sihir adalah ubat-ubatan atau jamu-jamuan yang boleh mempengaruhi orang yang disihir, sama ada secara fizikal, mental sehingga orang yang disihir beruhah secara total daripada kebiasannya, sebagaimana dalam firman Allah SWT dalam surah al-A’raf ayat 116 yang bermaksud;
“mereka menyulap mata-mata orang.”

    Berdasarkan kepada pendapat Ibnu Khaldun dalam kitab Muqaddimah menjelaskan bahawa “ilmu sihir dan tilik adalah satu ilmu tentang penjiwaan manusia untuk mempengaruhi alam kebendaan sama ada dengan bantuan atau tanpa bantuan daripada makhluk ghaib, yang pertamanya adalah sihir dan keduanya tilik. Oleh kerana ilmu-ilmu ini ditolak di sisi syariat kerana mengandungi bahaya, dan di antara syarat-syaratnya adalah menyembah selain daripada Allah, seperti binatang dan sebagainya.”.

No comments:

Post a Comment