Monday 30 December 2013

Kaedah Penyelidikan Bahasa Melayu

Panduan penggunaan wacana

Penyataan Transisi
Pembinaan ayat amat memerlukan kemahiran untuk menunjukkan perkaitan antara wacana atau kohesi antara ayat mahupun perenggan.

Mengembangkan idea
Dan, sekali lagi, kemudian, di samping, akhirnya, lebih-lebih lagi, tambahan lagi, bukan juga, sangat, yang berikut, akhir sekali, apatah lagi, sebagai tambahan dsb.

Menunjukkan perbandingan
Padahal, tetapi, sebaliknya, walau bagaimanapun, melainkan, sebagai perbandingan, dibandingkan, di pihak lain, walaupun, sebagai pertentangan, sementara, lagipun, sebagai pertentangan dengan dsb.

Mengutarakan bukti
Kerana, untuk, sejak, bagi alas an yang serupa, nyatalah, daripada segi pembuktian, ntambahan lagi, lebih-lebih lagi, di samping itu, sesungguhnya, sebagai tambahan kepada, iaitu, dalam sebarang hal dsb.

Menyatakan masa
Sejurus selepas itu, lantas, sebaik-baik sahaja, selepas beberapa ketika, sebelum ini, yang pertama dsb.

Mengulang hujah
Secara ringkasnya, sebagaimana saya katakan tadi, sebagaimana yang dinyatakan dsb.

Memberikan penekanan
Tentu sekali, yang penting, tegasnya, pada hakikatnya, sesungguhnya, dalam sebarang hal, secara mutlak, secara positif, secara semula jadi, yang menghairankan, selalunya, selama-lamanya, secara berkekalan, secara empati, tidak boleh dipersoalkan lagi, tanpa rasa ragu, tentu sekali, tidak dinafikan dsb.

 Menunjukkan kesejajaran
Yang pertama dst. yang berikut, kemudian, ekoran perkara tersebut, pada ketika ini, setakat ini, selepas, akhirnya, berikutan ini, secara kebetulan, dengan yang demikian, oleh sebab itu, sebaik-baik sahaja
Menyatakan contoh

Misalnya, contohnya, dalam perkara ini, dengan perkataan lain, pada ketika ini, ambil contoh, untuk menunjukkan, untuk mengambarkan, sebagai gambarannya persisnya dsb.

Menyimpulkan atau menggulung hujah
Secara ringkasnya, pada keseluruhannya, sebagai kesimpulan, sebagaimana yang diperlihatkan, oleh yang demikian, sebagai mengakhiri, pada umumnya, tuntasnya dsb.





No comments:

Post a Comment