Tuesday 19 November 2013

HASAD [pengenalan]




Menurut Kamus Dewan Edisi keempat, hasad didefinisikan sebagai dengki, cemburu (disertai dengan niat jahat) iaitu kedengkian, kecemburuan yang disertai niat jahat. Manakala dari segi istilah pula, hasad benci kepada nikmat Allah SWT yang  bermaksud usaha atau perbuatan seseorang untuk melakukan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah, mengadu domba, menaruh kebencian orang terhadap insan yang dicemburuinya dengan perkara-perkara yang jahat.
  Selain itu, menurut Al-Jurjani Al-Hanafi dalam kitabnya, hasad ialah menginginkan atau mengharapkan seseorang kehilangan nikmat daripada orang yang didengkinya (mahsud) supaya berpindah kepadanya. Selain itu, menurut Imam Al-Ghazali pula, hasad ialah membenci akan nikmat Allah SWT yang dimiliki oleh orang lain serta menyukai sekiranya nikmat tersebut itu hilang dan habis. Sehubungan dengan itu, Sayyid Quthb dalam tafsirnya menyatakan bahawa hasad ialah perbuatan emosional yang berhubungan dengan keinginan agar nikmat yang diberikan kepada seseorang hamba-Nya hilang daripadanya, sama ada hasad tersebut dizahirkan dengan perbuatan dan percakapan atau sekadar tersemat dan terbuku dalam hatinya sahaja.
    Perasaan hasad cenderung ke arah kejahatan dan keburukan kerana tidak senang dengan kelebihan yang dimiliki oleh orang lain sama ada secara jelas atau secara diam-diam mencemburuinya. Sehubungan dengan itu, sifat hasad ini akan menyebabkan seseorang selalu mencari keburukan dan kelemahan orang lain dan menyebarkannya dengan menokok tambah untuk membawa kebencian dan kemarahan orang lain terhadapnya. Sebagaimana keterkaitannya dengan sebuah hadis nabi yang diriwayatkan oleh Muslim dan Abu Hurairah r.a yang bermaksud:
    “Janganlah kamu sekalian saling menghasut, saling membenci, saling memata-matai, saling membuka aib, saling menipu dan saling menjatuhkan, tapi jadilah kamu sekalian hamba Allah yang bersaudara”.
Contoh perbuatan jahat yang boleh menjatuhkan maruah seseorang adalah dengan fitnah, khabar angin yang dibuat-buat, mengumpat dan sebagainya. Selain itu, seseorang yang mampunyai sifat hasad dalam dirinya selalunya berani untuk melakukan perbuatan tidak bermaruah seperti merosakkan sumber kesenangan, mencuri, menghancurkan dan sebagainya supaya dapat memuaskan hatinya dan menyusahkan atau membawa kesulitan kepada seseorang yang dicemburui itu.
    Sifat mazmumah tersebut merupakan perbuatan yang tidak berakhlak dan merupakan penyakit yang terdapat dalam hati seseorang insan di mana sifat ini membawa kepada kebatilan dan laknat Allah S.W.T. Hasad dengki sangat dibenci oleh Rasullah dan rasul-rasul sebelumnya Sifat mazmumah ini akan menyebabkan segala amal kebaikan yang dilakukan akan menjadi sia-sia dan tidak berguna. Rasullah bersabda yang diriwayatkan oleh  Abu Daud, Ibnu Majah dari Abu Hurairah bermaksud;
    ”Janganlah kamu bersikap dengki (hasad), kerana dengki itu melenyapkan kebaikan seperti api yang membakar kayu”    
     Berdasarkan kepada hadis sahih tersebut, jelas sifat hasad membawa kepada kerosakan iman dan taqwa seseorang muslim. Sifat ini akan mendorong kepada kelemahan iman yang menjadi benih kepada perkara-perkara kemungkaran.
    Oleh itu, hasad dengki amatlah marabahaya terutamanya kepada umat islam yang tidak kukuh iman dan taqwanya. Disamping itu, sifat hasad merupakan salah satu sifat mazmumah yang sepatutnya dibenci dan dihindari semua kerana bahananya yang mampu merosakkan kerukunan dalam bermasyarakat, menyebabkan permusuhan antara sesama islam dan mengucar-kacirkan hubungan silaturrahim antara sesama manusia. Jelaslah apa yang difirmankan oleh Allah SWT dalam surah an-Nisa pada ayat 32, yang bermaksud;
   “Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain. (kerana) bagi lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka yang usahakan, dan para wanita (pun) ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurniaan-Nya. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala sesuatu.” .

No comments:

Post a Comment